Üdvözlet!

Köszöntök minden ide tévedő látogatót! Remélem megtalálja amit keres, vagy más, érdekes témát! Kellemes nézelődést kívánok!

2014. február 28., péntek

A 83-as számú Mátramindszent- Mátranovák-Homokterenye vasútvonal

A Mátramindszent–Mátranovák–Homokterenye-vasútvonal a MÁV 83-as számú megszűnt vasúti mellékvonala Nógrád megyében. Mátramindszenten ágazik ki a Kisterenye–Kál-Kápolna-vasútvonalból (84. sz. vonal), ahol 2007 óta szintén nincsen személyszállítás. A személyszállítás 1994-ben, a teherforgalom 1995-ben szűnt meg a vonalon. A pálya 2009-re használhatatlanná vált a sínösszekötők lopása miatt.


A 83-as számú vasútvonal egy 1914-es térképrészleten.





MÁV 424 222 személyvonattal Mátranovák-Homokterenye állomáson 1980-ban
Fotó: D. Holz



Története: 

A vasútvonal kiépítése a Mátranováki szénbányák miatt vált szükségessé. Ezért a Mátrai HÉV társaság 1886-ban terveket készített és bemutatta azokat a Nógrádvármegyei közgyűlésnek is. A közgyűlés 1887 elején jóváhagyta a vasútvonal terveit. A Mátrai HÉV az építési engedélyeket is megszerezte és még abban az évben el is kezdte az építkezést.
 Átadására a Kisterenye - Kál - Kisújszállás vonallal egy időben, 1887. július 31-én került sor. Az 5200 méter hosszú, 10 ezrelék legnagyobb emelkedésű, csak teherforgalomra szolgáló szárnyvonal építésénél a fővonalon alkalmazottnál kisebb, "n" jelű, 20 kilogramm/folyóméter súlyú öntöttvas  síneket használtak. Még 1891 előtt a vonalat államosították és a MÁV (Magyar Királyi Államvasutak) tulajdona lett.
Az 1900-as évek elején a vonalat átépítették, az "n" jelű síneket erősebb, "i" rendszerű, 23 kilogramm/folyóméteres acél sínekre cserélték. Mátramindszent és Mátranovák állomásokat bővítették, utóbbi új, HÉV III. osztályú felvételi épületet kapott. Ezt követően 1911. június 23-ától megnyitották közforgalomra, illetve megindult a személyszállítás is, melyre korábban már igény mutatkozott.
1914-ben két új megálló nyílt a vonalon, előbb május 1-jén Mátramindszenttől 1700 méterre, "Némethídja" elnevezéssel, majd július 26-án a 6-os őrháznál, Homokterenye néven a 37-es szelvényben. Előbbi neve 1925-től Némethídjáról Nádújfalura módosult, majd 1950 körül megszűnt.
Szerencsére a két világháború pusztításai elkerülték a jelentéktelennek tartott vasútvonalat, így tulajdonképpen "érintetlenül" vészelte át a nehéz időket.
1957/58-ban a felépítményt betonaljas, 24 méter sínhosszúságú "I" rendszerűre cserélték, ezáltal lehetővé vált a legnagyobb tengelyterhelés 18.5 tonnára, a sebesség 40 kilométer/órára történő felemelése. A 60-as évek végén fénysorompó létesült a 23-as főút átjárójában. 1969-ben Mátranovák állomásán kicserélték a biztosító berendezést. Köszönhetően az '50-es, '60-as évek kedvező vasútpolitikájának!
A hatvanas évektől a szénbányászat visszaszorulása mellett, (1967-ben bezárt a csipkési bányaüzemet kiszolgáló Ambrusbánya rakodó is). A vasúti gőzüzem csökkentése és a lakások gázfűtésre átállása miatt kevesebb szénre, így kevesebb bányára volt szükség, ezért inkább a fővonalakról könnyebben kiszolgálható bányaüzemek maradtak fenn. Közben fokozatosan a Ganz mátranováki gyáregysége lett a fő fuvaroztató. A forgalom csökkenése és létszám-takarékosság miatt a vonalon egyszerűsített forgalmi szolgálatot vezettek be.
1981 novemberében Homokterenye megállóhelyen a helyből kezelt teljes csapórudas sorompót fénysorompó váltotta fel, a sorompókezelői szolgálat, és ezzel együtt a jegykiadás is megszűnt. Az őrházat később elbontották, helyette egy egyszerű esőbeálló épült.
Az 1980-as évekig jártak a kisterenyei fűtőház gőzmozdonyai a vonalon. 1985-től a személyforgalomban, annak megszűnéséig, (1994) a szintén Kisterenyéről kiállított Bzmot sorozat a meghatározó. A nyolcvanas években átlagosan napi 6 pár személyvonat közlekedett, nagyjából 3 óránként. A vonatok egy része Kisterenyéig, illetve napi egy pár Salgótarjánig közlekedett.
Az 1993.05.23.-ától érvényes menetrendben található 2 és fél pár személyvonatot előbb egy reggeli Mátranovák - Kisterenye vonatra, és egy délutáni Mátramindszent - Mátranovák - Mátramindszent vonatpárra csökkentették, majd 1994.05.28-án megszűnt a személyforgalom.


A Kisterenye- Mátranovák-Homokterenye vonal menetrendje 1943-ból.





Az utolsó évek:

1995. március 1-jétől felfüggesztésre került a teherforgalom is. Az utolsó fuvaroztató a Ganz mátranováki gyáregysége volt, ahol vasúti forgóvázkeretek gyártása folyik. Az utolsó teljes évben, 1994-ben 2193 tonna áru gördült végig a síneken.
1999. július 9-én és 10-én az I. Országos Vasútbarát Találkozó különvonatai leheltek életet az évek óta forgalom nélküli pályába. Nem véletlenül rendezték meg éppen ott a találkozót! A vasútbarátok kifejezett céljai között a vasútvonal megmentése, esetleges újraindítása is szerepelt. A Budapestről érkezett 3 kocsis különvonat mellett egy 300-as sorozatú Bzmot motorkocsi ingázott a vonalon. 11-ére virradóra az özönvíz-szerű esőzések Nemti közelében elmosták a pályát, az utolsó napra tervezett vonatok elmaradtak, a budapesti különvonat szerelvénye Mátranovákon rekedt. Valószínűleg ennek a 3 kocsinak a pálya helyreállítását követő elvontatása volt az utolsó tényleges vonatközlekedés a vonal történetében.
Azóta a lopások és rongálások miatt egyre járhatatlanabb a pálya. Az átjárók azóta le lettek aszfaltozva, és az útátjárójelzőket, illetve a 2 db vonat által működtetett fénysorompót elvitték. 2008 végén a súlykörtés váltókészülékek még megvannak, illetve Mátramindszent alakjelzői is. A pályából kb. 25 m sín hiányzik, töröttek a keresztaljak illetve az alátétlemezek. Az egyéb hibákat kivéve Homokterenye határától a pálya jó állapotú egészen Mátranovák előjelzőéig. 2 db hídon hiányzik a korlát. Egyetlen jó állapotú híd az Iványi-patak hídja. 

A szaporodó anyaglopások miatt 2009 májusában -központi rendeletre- a pályavasút dolgozói felszedték a maradék felépítményt is a Mátramindszent állomás kiágazásától. A megélhetési bűnözés miatt erősen hiányos pályából jóformán csak a síneket és a keresztaljakat tudták megmenteni. A hevederek, csavarok, geo alátétek már javarészt hiányoztak ekkor.
 A vonal felépítménye csak a lakott területeken maradt teljes: Homokterenye határától a legközelebbi útátjáróig megmaradt a vasút, de a megállóhely esőbeállóját elbontották, az útátjárónál a sínszálakat kiemelték. A Homokterenye belterületén lévő útátjárótól Mátranovák végállomásig a vonal szinte teljes, ám az illesztések és csavarok nagy arányú hiánya miatt járhatatlan.
Ma már szinte elképzelhetetlen, hogy valaha is újraindítsák itt a forgalmat, hiszen 2007-ben a 84-es számú Kisterenye- Kál-Kápolna mellékvonalat is "bezárták". A vonalnak a kegyelemdöfést a Ganz mátranováki üzeme adta meg azzal a döntéssel, hogy nem kíván többé vasúton fuvaroztatni. Így adva szabad kezet az íróasztalnál ülő vasúti vezetőknek, hogy a mellékvonal sorsáról döntsenek.






Forrás:
  •  wikipédia.org
  • vasútállomások.hu
  • saját feljegyzések 
  • Száz vasutat ezeret videó.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése