Üdvözlet!

Köszöntök minden ide tévedő látogatót! Remélem megtalálja amit keres, vagy más, érdekes témát! Kellemes nézelődést kívánok!

2013. augusztus 21., szerda

ZSR 772 001-4


A 772 001-es gyári fotója.

Fejlesztés:

Csehszlovákia felbomlása után gond volt Szlovákiában a dízel vontatójárművek elavultságával, korszerűtlenségével. Új jármű vásárlása nem jöhetett szóba a finanszírozási nehézségek miatt, ezért maradt a régi járművek (753 és 771) korszerűsítésének lehetősége.
Mindkét sorozatból kapott lehetőséget 1-1 jármű felújítására a túrócszentmártoni Martinska Mechatronika cég, amely azelőtt nem rendelkezett semmilyen tapasztalattal a vasúti járművek területén. 1995-ben elkezdtek dolgozni a terveken és később két, merész tervrajzzal álltak elő.
A 771-es sorozat átépítésénél meghagyták az alvázat és a forgóvázakat, de ezen felül vadonatúj járműszekrényt terveztek.
Fontos követelmény volt, hogy a lehető legnagyobb mértékben hazai alkatrészekből épüljön meg az új mozdony.

A gyártó cég (Martinská Mechatronika) 1997-ben adta át első átépített saját tervezésű és építésű mozdonyát, a 755 001-est. Ezt követően 1998-ban sikerült elkészíteni a 772 001-est is, amely belső berendezéseiben sok helyen megegyezett a 755-ös sorozattal.
Ma már nem titok, hogy a Martinská Mechatronika (MM) politikailag nem volt semleges az akkor kormányzó párttól, így volt lehetséges, hogy egy ilyen nagy projektet megnyerjen. A kormány elbukott a választásokon és az új vezetők az állami vasútnál azonnal leállították a további gyártásokat az MM-el. Mivel gyanúsak voltak a pénzügyi körülmények, az adatokat átadták a rendőrségnek. Nem sokkal később az MM tönkrement.

Az eredeti 771-es mozdonyt a Vagonka Trebišovban (tőketerebesi Vagongyár) építették át. Merész kialakításával felhívta magára a figyelmet. Formatervezője Stefan Klein volt, aki a pozsonyi Művészeti Akadémián végzett.
A mozdonyok kudarca a politikai hercehurcák mellett a főgenerátor miatt is volt, amelyet a Danubius Elektrik állított elő. A probléma az volt, hogy nem kiforrott konstrukciót kellett beszerelni, így azok számos problémát okoztak a próbaüzemek során. A kormány mindenképpen a választások előtt szerette volna bemutatni az új mozdonyokat, ezért volt az, hogy nem kellően kipróbált,vagy tesztelt alkatrészek kerültek be a mozdonyba.

Tengely elrendezés: Co' Co'
Elektromos hajtás: váltakozó vegyes
Dízelmotor típus: 8 PA 4-185
Névleges teljesítmény: 960 kW
Névleges fordulatszám: 1500 1/perc
Maximális sebesség: 90 km/h
Önsúly: 111 t
Ütközők közötti hossz: 17240 mm
Legnagyobb magassága: 4635 mm
Legnagyobb szélesség: 3150 mm
Kerékátmérő: 1050 mm
Forgóváz tengelytáv: 4000 mm
Forgócsaptávolság: 8660 mm
Üzemanyag tárolás: 6000 l
Bejárható min. ívsugár: 80m
 
Korábbi kijelölés: 771


Műszaki leírás:

A mozdony két gépteres, egy vezetőfülkés kialakítású. A vezetőfülke a mozdony közepétől kissé hátra felé lett elhelyezve. A géptérházak alacsonyak, nem akadályozzák a jó kilátást. A géptérházakat acél lemezből készült járdán körül lehet járni, a külső felén korlátok lettek felszerelve a biztonság érdekében. Az eredeti 771-es sorozat nem volt felszerelve az ütközés során keletkező energia emésztő elemekkel, de az új mozdonyba ezt már beszerelték.
Az új mozdonyon meghagyták az eredeti üzemanyagtartályt. Az első géptérházban helyezték el a mozdony főbb berendezéseit: a főgépcsoportot, a hűtőegységet, a segédüzemi berendezéseket.
A mozdony főgépcsoportját a 8 PA 4- 185 típusú dízelmotor, és az M4-es típusú főgenerátor alkotja.
A mozdonyba egy TLT típusú Siemens gyártmányú 115 kW teljesítményű kiegészítő generátor is be lett építve, a segédüzemi berendezések energia ellátására.
A dízelmotor hűtővize a géptérház elejében elhelyezett hűtőegységben hűl vissza. Nyáron, magas külső hőmérséklet esetén a vissza hűlést elősegítve egy nagy teljesítményű ventilátor segíti a víz hűtését.
A mozdony pneumatikus fékrendszere villamos ellenállásfékkel lett kiegészítve. A fékellenállást a prágai CKD gyár készítette. A mozdonyba ATMOS 180 típusú csavarkompresszort építettek be a sűrített levegő előállítására.

A 772 001-es Pielstick dízelmotorja.
(Gyári fénykép)



A hátsó (rövidebb) géptérházban helyezték el a fő egyenirányító szekrényt, az azt hűtő elektromosan hajtott ventilátorokat, az akkumulátor töltőt, és a különböző elektronikai és védelmi berendezéseket.
A vezetőfülke kimagaslik a géptérházakhoz képest és jó kilátást biztosít minden irányban. Az üvegezése úgy van kialakítva, hogy az a beeső napsugarakat kellő szögben verje vissza és ne okozzon visszatükröződést. A vezetőasztalok jobb oldalon, egymáshoz képest átlósan lettek elhelyezve. Félkör kialakításuk miatt kényelmes, ergonómikusak. Minden kezelőszerv, vagy kapcsoló elérhető. Feljárás a vezetőfülkébe oldalról lépcsők segítségével lehetséges. A vezetőfülkébe légkondícionáló berendezést is telepítettek. A jobb kilátás megkönnyítésére a mozdony orr-részébe oldalanként 1-1 kamerát is telepítettek, amelyek képeit a vezetőasztalba épített monitoron láthatja a vezető.
A mozdony elektromos berendezéseit egy központi számítógép felügyeli, amely hatékonyabbá teszi az üzemanyag felhasználást, valamint észleli és kijelzi a hibákat, azok lehetséges okait. Ezt a rendszert az amerikai Woodward és a Martinská Mechatronika cég közösen fejlesztette ki.
Külön említést érdemel a mozdony külsejét meghatározó futurisztikus megjelenést kölcsönző burkolat is. A külső borítás ragasztott-laminált felület, amely ezáltal hosszú távra biztosítja a színtartást és a korrózió védelmet is.


A 772 001-es vezetőasztala. (Fotó: Bohumil Skála)




A mozdony orr-részében elhelyezett kamera.
(Fotó: Igor Molnár)


Termelés és működés:

A 772 001-4 pályaszámú prototípus mozdony az 1998-ban a 771 057-7 pályaszámú mozdonyból épült meg a Vagónka Trebišovban. A mozdonyt 1998 szeptemberében adták ki és vitték el a brnói nemzetközi vásárra, majd a túrócszentmártoni vasúti bemutatóra. Onnan visszakerült Trebišovba, a vagongyárba. 1999-ben újra elővették a terveket és vizsgálták a mozdonyt. Kiderült, hogy a főgenerátorral nagy problémák vannak. Azt újratekercselték. A mozdonnyal azóta sem folytattak teszteket, valamint nem helyezték közforgalomba sem. A hatósági vizsgát sem tudja elvégezni a mozdony, ugyanis hiányoznak a gyártási dokumentumok hozzá, valamint részét képezi a gyártó csődvagyonának is, ezért adminisztrációs akadályok is vannak. A mozdony jövőjét szinte lehetetlen megjósolni, de reméljük, hogy nem bontják el!



A 772 001-es a brnói nemzetközi vásáron kiállítva 1998-ban.
(Fotó: Bohumil Skála)



 atidas

Forrás:
Prototypy.cz
 
 - Malý atlas lokomotiv 2005 (J. Bittner, J. Křenek, B. Skála, M. Šrámek)
- ŽM atlas vozidel - Motorové lokomotivy ČD, ZSSK, průmyslu (J. Pernička, P. Kadeřávek a kolektiv)
- DRÁHA 1/1999 - Modernizace motorových lokomotiv ŽSR (B. Skála)
- slovenský časopis PROFIT ze 4.8.2000
- prospekty a propagační materiály výrobce
- osobní poznámky autora stránek

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése