Üdvözlet!

Köszöntök minden ide tévedő látogatót! Remélem megtalálja amit keres, vagy más, érdekes témát! Kellemes nézelődést kívánok!

2013. július 24., szerda

ZSCS/ZSSK 736-os sorozat

736-os a "kis-Szamár"



736 006-8 a zólyomi depóban 2004-ben. (atidas)




Előzmények:

Csehszlovákia felbomlása után az újonnan megalakult Szlovákiában az állami vasút belekezdett a járműpark korszerűsítésébe. A ŽSR (Szlovák köztársaság vasútja) akkori járműparkjában nem volt korszerűnek mondható dízelmozdony. Ezért készítettek egy tanulmányt olcsó, de korszerű mozdonyok beszerzésére. Ekkor jött az az ötlet, hogy a forgalomból kivont 735-ös sorozatú mozdonyokat használják fel a modern gépek gyártásánál. A tervezést a zólyomi járműjavító (ZOS Zvolen a.s.) a csehországi ČMKS járműgyárral közösen végezte. A szlovák vasútnak szüksége volt a 750/754-es sorozatnál kisebb teljesítményű villamos fűtéssel is rendelkező mozdonyokra. Ezért kapóra jött a még meglévő használt 735-ös sorozat, amit átépítés után újra használatba vehetnek a vonatok élén.

735 112 és 735 113 leállítva a párkányi depóban. (2003)
Ezekből is 736-os lett. (Fotó: atidas)


736 sorozat főbb adatai


Tengely elrendezés: Bo' Bo'
Tengelyek száma: 4
Dízelmotor típusa: CAT 3512 DI-TA
Későbbi dízelmotor típus: CAT 3056 DI-TA
Dízelmotor teljesítménye: 990 kW
Dízelmotor fordulatszám: 1500 f/perc
Engedélyezett sebesség: 100 km/h
Maximális vonóerő: 168,7 kN
Önsúly: 64 t
Ütközők közötti hossz: 14340 mm
Legnagyobb magasság: 4562 mm
Legnagyobb szélesség: 3050 mm
Kerék átmérő (új): 1000 mm
Forgóváz tengelytáv: 2400 mm
Forgócsaptáv: 7600 mm
Üzemanyag tartály térfogat: 2000 liter
Vonatfűtés: Elektromos/ 3 kV
Min. bejárható ívsugár: 80 m


Gyártott db szám: 29



Műszaki leírás:

Az új mozdonyok a 735-ös gépek alvázának és forgóvázainak felhasználásával készültek. Az alvázat egyes helyeken megerősítették, valamint kialakították az új motor számára a tartókeretet is. Az új mozdonyt hasonlóképpen építették fel, mint elődjét, a 735-öst. Tehát egy vezetőfülkés, egy hosszú és egy rövid gépteres aszimmetrikus elrendezéssel. A vezetőfülkében a vezetőállások jobb oldalon és átlósan lettek elhelyezve.

Hosszú géptérház tartalmazza a főgépcsoportot (dízelmotor+főgenerátor), amely tizenkét-hengeres négyütemű dízelmotor Caterpillar 3512 DI-TA, és a hozzá tengelykapcsolón keresztül kapcsolódó Centamax típusú főgenerátor (Siemens 1FC2 454-4).
A dízelmotor szabad végén a tengely egy rugalmas tengelykapcsolón keresztül csatlakozik a fűtő generátorhoz, amelynek típusa: Siemens 1FC2 351-8.
A hosszú géptérházban található még a légsűrítő, amely 10 bar nyomást állít elő. Továbbá a dízelmotor hűtésére szolgáló vízhűtő és a hozzá tartozó keringető szivattyú, és a hűtőblokk. A vontatómotorok szellőztetésére szolgáló berendezések is itt kaptak helyet.
A 736 018-as pályaszámtól kezdődően a dízelmotor típusa: Caterpillar 3056 DI-TA, a főgenerátor típusa: 1FC2 224-4.


A 736-os sorozat jellegrajza és fő méretei.




A hátsó, rövid géptérházban a főbb elektromos berendezések, az éberségi berendezés és a villamos ellenállásfék (EDB) kapott helyet.
A vezetőfülke hő- és hangszigetelt. A vezetőfülke külön is rugózik, így kímélve a vezetőt, a rázkódásoktól. Az üvegezése oldalt befelé döntött, míg az elején és a hátulján ún. „negatív dőlésű”, tehát kifelé döntött biztonsági üvegből készült. A negatív dőlésű szélvédők azért jók, mert így nem jelent kellemetlenséget a napfény által okozott visszatükröződés.
A vezetőasztal ergonómikusan lett kialakítva, könnyen kezelhető és elérhető minden kapcsoló és a fedélzeti számítógép monitorja is. A vezetőálláson elhelyeztek kézmosót és mikrohullámú sütőt és hűtőt is, a munkakörülmények könnyítésére.
A vezetőfülke fűtése és hűtése Webasto gyártmányú klíma berendezéssel történik.
A vezetőfülkébe bejutni a géptérházak mellett kialakított járdákról lehet 1-1 ajtón keresztül.


736 003-5 személyvonattal Zólyom-Belváros (Zvolen Mesto) megállóhelyen 2004 február 11-én.
(atidas)



A mozdony biztonsági és vezérlési feladatait (fordulatszám szabályozás, fékrendszer, nyomkarimakenés, homokolás, csúszásvédelem, stb) a Maxi Intel mikroprocesszor rendszer látja el. A sebességmérő Metra LTE, a vonatbefolyásoló LS90 típusú.

A mozdony alatt az eredeti 735-ös sorozat forgóvázai vannak, amelyek kialakításukban megegyeznek a 742, 750, 751, 752, 753, 754-sorozatokéval, tehát két tengelyes, „H” keretű, lengőkaros csapágyvezetésű forgóváz. Eredetileg egylépcsős rugózású, de a 736-os sorozat építésekor a függesztőkarok elhagyása miatt befelé döntött gumirugókat építettek be.
A kerékpár tengelyekre marokcsapágyakkal támaszkodó TE 005 E típusú vontatómotorokat szereltek, amelyek a forgóváz kereszttartó gerendájára fixen vannak rögzítve. A vontatómotorok fogaskerekek segítségével hajtják a kerékpárokat. A fogaskerék áttétel aránya 77:16.

A főgenerátor a három fázisú félig vezérelt egyenirányítón keresztül a Lokela RTU típusú szabályzóba juttatja a feszültséget. Ezután az áram az irányváltón keresztül négy pólusú vontatómotorokba jut.

A fékrendszer a kézifékből, a pneumatikus fékből és az elektromos fékből (EDB) áll.
A sűrített levegőt az Atmos LE 180 típusú csavaros kompresszor állítja elő. A sűrített levegő tárolására kettő, egyenként 1000 literes tartály van felszerelve az üzemanyagtartály két oldalára.
Az üzemanyagtartály térfogata 2000 liter.

Az új mozdony egy univerzális elsősorban fővonali jármű lett, amely alkalmas a könnyű személy, és tehervonati szolgálat ellátására, de szükség esetén a tolató szolgálatban is alkalmazható.


736 002 javítás alatt a zólyomi műhelyben. Jól láthatóak az elektromos
berendezések a rövid orrban. (atidas)


736 001-9 és 736 002-7

Az első két prototípus, amely jelentősen átalakított mozdony 735 016-8, először a közönségnek a Nemzetközi Gépipari Vásár Brno 1998 szeptemberében mutatták be. Ott még mindig a 736 016-7 számot viselte (eredetileg úgy vélték, hogy a rekonstruált mozdonyoknál meghagyják a sor számot és csak az eredeti sorozatszámot cserélik le). De már 1998 szeptember 30-án, megváltozatták ezt a döntést és teljesen új számozást alakítottak ki, így lett az új pályaszám: 736 001-9.

Az új mozdony részt vett az ilyenkor szokásos teszt-sorozaton, amelyet 2001.03.13-án kezdtek Zólyom és Garamberzence között. A teszt sikeresen lezárult.
Ezután 2002 elején elkészült a második prototípus is (ex 735 079-6) 736 002 számon, amely kisebb módosításokon esett át. 2002 május 31-ig tesztelék a szinkron üzemet a két elkészült géppel, tehervonatokat húztak Zólyom-Fülek-Kassa vonalon. Majd személyvonatokat is továbbítottak Zólyom-Besztercebánya, Zólyom-Fülek viszonylatokon.
A mozdonyokból 29 db-ot gyártottak, ebből 24 db a teherszállítási vállalaté (ZSCS), 5 db a személyszállítási vállalaté (ZSSK)

736 006 és 736 005 szinkronba kapcsolva.


736 003-736 024 és a 736 101-736 105.

A sikeres teszteket követően 2003-ban beindult a sorozatgyártás. Az akkori vezetés úgy döntött, hogy a 007-010 közötti gépeket Érsekújvárba állomásítja, és ott személyfordában járnak majd. (Ekkor még nem létezett külön cégként a teherszállítás).
Majd 2005 január 1-jén az érsekújvári gépeket átállomásították Zólyomba, mert ott akart az újonnan létesült teherszállítási cég a ZSSK Cargo egy bázist kialakítani.

A személyszállítási vállalat (ZSSK) új gépeket volt kénytelen vásárolni, így született meg a 736 101-es pályaszámú gép, majd még négy darab követte még abban az évben. Ezeket a mozdonyokat Érsekújvárhoz állomásították és ma is ott szolgálnak.

A sorozatgyártás során egy lényeges eltérés alakult ki: a nulla-szériás járművek közül csak a 001-017 közöttiek alkalmasak a személyvonatok továbbítására. A 018-as számtól kezdődően elmaradt a villamos vonatfűtéshez szükséges berendezések felszerelése.

Napjainkban a mozdonyok 001-024-ig a zólyomi fűtőházhoz tartoznak, és az onnan kiinduló vasútvonalakon teljesítenek szolgálatot a tehervonatok elején (vagy végén tológépként).
A személyszállítás gépei (101-105) az érsekújvári fűtőházhoz tartoznak, és első sorban a privigyei (Prievidza) vonal személyforgalmában vesznek részt.
A mozdonyokkal gyakran találkozhatunk ha Zólyom térségében, vagy az Érsekújvár (Nové Zámky)- Nyitra (Nitra)- Privigye (Prievidza) vonalon utazunk. Jellegzetes Caterpilláros „hörgős” hangjuk van. Sokszor párban közlekednek, így húzva el a nehezebb tehervonatokat. A személyszállítás gépei könnyen felismerhetők a társaságra jellemző „egyenruhájukban”. Beceneve a kezdeti megmakacsolásokból alakult ki, mert olykor nehezen lehetett "rávenni" a munkára, ezért "kis szamár".


 736 006+736 005 szinkronban húzzák tehervonatukat Kassa felé.
A képen épp Pelsőc (Plesivec) állomásról indulnak. (atidas)





Új pályaszám Előző psz Gyári szám
Új pályaszám Előző psz Gyári szám
736 001-9 735 016-8 62A / 001 / 00
736 016-7 735 119-0 62A / 016 / 06
736 002-7 735 079-6 62A / 002 / 02
736 017-5 735 112-5 62A / 017 / 06
736 003-5 735 051-5 62A / 003 / 03
736 018-9 735 255-2 62A / 018 / 06
736 004-3 735 121-6 62A / 004 / 03
736 019-1 735 109-1 62A / 019 / 07
736 005-0 735 252-9 62A / 005 / 03
736 020-9 735 110-9 62A / 020 / 07
736 006-8 735 182-8 62A / 006 / 04
736 021-7 735 256-0 62A / 021 / 07
736 007-6 735 060-6 62A / 007 / 04
736 022-5 735 043-2 62A / 024 / 08
736 008-4 735 078-8 62A / 008 / 04
736 023-3 735 050-7 62A / 026 / 08
736 009-2 735 052-3 62A / 009 / 04
736 024-2 735 052-8 62A / 027 / 08
736 010-0 735 061-4 62A / 010 / 04



736 011-8 735 183-6 62A / 011 / 04
736 101-7 735 080-4 62A / 022 / 08
736 012-6 735 120-8 62A / 012 / 05
736 102-5 735 091-1 62A / 023 / 08
736 013-4 735 094-5 62A / 013 / 05
736 103-3 735 092-9 62A / 025 / 08
736 014-2 735 111-7 62A / 014 / 05
736 104-1 735 093-7 62A / 028 / 09
736 015-9 735 076-2 62A / 015 / 05
736 105-8 735 113-3 62A / 029 / 09



Forrás: prototypy.cz
Fordította/kiegészítette: atidas

.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése