Ugrás a fő tartalomra

A MÁV 48-as vonala.


A Keszőhidegkút-Gyönk–Tamási-vasútvonal a MÁV 48-as számú, egyvágányú, nem villamosított mellékvonala.


A 48-as vasútvonal egy 2000-es MÁV térképrészleten.


Építése

A Hidegkút-Tamási HÉV társaság által épített vasútvonalat 1893. november 29-én nyitották meg. A 12 km hosszú vonal összekötötte a MÁV Pusztaszabolcs- Újdombóvár és a két évvel később elkészült Dombóvár- Lepsény vasútvonalakat. A felépítmény 9 méter 23,6 kg/fm tömegű, „i”jelű sínekből állt. Vágánymezőnként 11 db 2,20 méter hosszú talpfára erősíteték le. Az ágyazat bányakavics volt. A vonalon két megálló-rakodóhely épült, Adorján (később Adorjánpuszta) mrh. 150 méter, illetve Alsómajsa 200 méter kitérőhosszal. Pacsmag megállóhelyet 1975. december 15-én adták át és vették fel a menetrendbe. A korabeli vasúti térképeken Tamási-Majsamiklósvár, majd 1914 után már csak Tamási-Miklósvár volt a jelenlegi Tamási állomás neve.


Tamási-Majsamiklósvár állomás egy korabeli képeslapon.
(Profila.hu)


Tamási állomás torzított helyszínrajza. (allomasrajzok.hu)


A vasútvonal menetrendje 1943-ból. Akkor 37-es volt a száma.
A diesirae.atw.hu oldalról


Bezárása

Az a vonalat a megszüntetendő vonalak kategóriájába (C2) sorolta, a megszüntetésig fejlesztési tilalmat mondtak ki rá. Ennek megfelelően a karbantartás is csak a legszükségesebb teendőkre koncentrálódott.
A vonal állapota az 1980-as évekre teljesen leromlott: rossz aljállag, elsárosodott ágyazat volt jellemző rá. 1984-ben 20 km/h-s sebességkorlátozást vezettek be rajta. Az 1980-as évekre, itt is, mit oly' sok mellékvonalon, felszámolták a megállló-rakodóhelyeket, így pl.: Alsómajsa és Adorjánpuszta is már csak táblás megállóhelyként élte meg a bezárást. A MÁV a vasúti személyszállítás leállítását, a vonal személyforgalmának közútra terelését határozta el. 1990. április 1-jén közlekedett az utolsó személyvonat a vonalon, illetve a Dombóvár–Lepsény-vasútvonal Dombóvár–Tamási szakaszán. Április 2-ától a forgalmat MÁV-autóbuszok vették át a Tamási és Pincehely között. 


Adorjánpuszta mh. Fotó: Gróf György



Alsómajsa mh táblája az egykori megálló helyén. A megálló épületét 
1984-ben bontották el, vezérigazgatósági határozat alapján.
Fotó: Gróf György
 

Felújítása

Az 1990-es években mégis a vonal felújítása mellett döntöttek Tamási állomás teherforgalmának kiszolgálása céljából. Az átépítés teljes felépítménycserével járt. Az építés korabeli "i" 23,6 km/fm rendszerű vágányzatot hevederes illesztésű 48 kg/fm rendszerű vágányra cserélték. A GEO erősítették le vasbetonaljakra, az ágyazatot is zúzottkőre cserélték. A felújítással a pályasebesség 60 km/h-ra nőtt. Ennek ellenére a vasúti személyforgalmat később sem állították vissza. A felújítás során a még meglévő megállóhelyek elbontották. A nyomaik itt-ott még fel lelhetők. A MÁV vonatpótló buszjáratok a 2007-es magyarországi vasútbezárások során, 2007 április 1-jével szűntek meg.

Tamási állomása napjainkban. Fotó: Sándor Antal
Forrás: vasútállomások.hu


A vonal ma:
A Tamásiban és a környéken élők is szeretnék, ha újra járna rendszeres személyszállító vonat ezen a szakaszon. Turisztikailag is előnyös lenne, ha ezen a 12 km-es vonalon ismét járna a személyvonat. Később Pacsmag és Adorjánpuszta megállóhelyeket is vissza lehet építeni, ha van rá igény. Tamási állomáson viszonylag sok vasúti épület megmaradt a felvételi épület mellett. Pl.: az őrház, telefonközpont, váltóőrhely.



 M62 175 tehervonattal halad a 48-as vonalon.
Fotó: Takács Bence (benbe.hu)


Forrás: hu.wikipedia.org
            vasútállomások.hu
kiegészítette: atidas 
 
2013.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

MÁV V43 (431, 432 és 433) sorozat

MÁV-Tr V43 1366-os Szilije gyorsvonattal érkezik a Keletibe (érdekesség, hogy csak ennek a gépnek vannak megfordított áramszedői) A MÁV V43 sorozat a Magyar Államvasutak részére szállított legnagyobb darabszámú villamosmozdony-sorozata. Jelenlegi sorozatszáma 431. vagy 432 (Papagáj/Fecske), 433 (Cirmos). A magyar ipar 1963-ban megvásárolta egy szilícium-egyenirányítós mozdony licencét a nyolc gyárat tömörítő „50 periódusú vasútvillamosítás fejlesztésére alakult nyugati munkaközösség”-től. Az első hét mozdonyt a licencadó munkaközösség készítette a németországi Essenben, a V43 1008 pályaszámú mozdony már Magyarországon, Budapesten készült. A mozdonyok villamos részét a Ganz Villamossági Gyár, járműszerkezeti részeit a Ganz–MÁVAG gyártotta. 1963 és 1982 között közel 400 mozdonyt állítottak üzembe. Érdekessége a sorozatnak, hogy az első mozdonyok az akkor még 16 kV feszültséggel villamosított Budapest–Hegyeshalom vonalra átkapcsolóval rendelkeztek.  Az évek folyamán a sorozat ren

MÁV M62 (628) sorozat.Szergej

A MÁV M62 sorozat a MÁV részére szállított legnagyobb darabszámú fővonali Co'Co' tengelyelrendezésű díze l -villamos mozdony sorozata. Beceneve „Szergej”. M62 jellegrajza és főbb méretei MÁV M62 228 és M62 230 pihen Ferencvárosban. Történet: Az M62-t a Vorosilovgrád-i mozdonygyár (ma: Luhanszki Mozdonygyár) fejlesztette ki a MÁV megrendelésére. Később a típust a Szovjetunióban és néhány más volt szocialista országban (Mongólia, Kuba, Lengyelország és Csehszlovákia) is üzembe állították. A sorozatot hazánkba 1965 és 1978 között szállították M62 001 és 270, széles nyomtávú változatban pedig M62 501 és 518 közötti pályaszámokkal. A hetvenes évek végén 3 db széles nyomtávú mozdonyt átalakítottak normál nyomtávolságúra, így a hagyományos M62 sorozat 001-töl 273-ig terjedt.A mozdonyt fővonali tehervonatok továbbítására tervezték. Motortípus: 14 D 40, 12 hengeres, kétütemű feltöltött 750 1/min maximális fordulatszámú dízelmotor. A dízelmotor külső gerjesztésű egy

MÁV V63 (630) sorozat

A MÁV  V63 sorozat a MÁV részére szállított legnagyobb teljesítményű magyar gyártmányú villamosmozdony-sorozat. Továbbá a MÁV 1047-es sorozat megérkezéséig a legerősebb sorozat volt. Beceneve „Gigant”. V63 003 tehervonattal Kőbánya felsőn 1989. 09.22-én. (Fotó: Martin Welzel) A nehéz tehervonatok és a nehezebb személyvonatok számára rendelte meg a MÁV a V63-as villamosmozdony-sorozatot. A már korábban kikísérletezett tirisztoros szabályzással az első mozdonyt, a V63 001 pályaszámút 1975-ben szállította a Ganz, majd egy évvel később a második prototípust, mely a V63 002 pályaszámot kapta. Mindkét mozdony még nyugati elektronikával rendelkezett. A 001 psz. prototípus gépbe SIEMENS gyártmányú, de amerikai WESTINGHOUSE.CO. által gyártott tirisztorokat tartalmazó főáramköri szabályozó-berendezés volt beszerelve, kísérleti célból. A 002. psz. gép a GANZ Villamossági Művek hasonló célú berendezésével készült, s ez a változat lett később a sorozatgyártású gépekbe szerelt