A
Keszőhidegkút-Gyönk–Tamási-vasútvonal a MÁV 48-as
számú, egyvágányú, nem villamosított mellékvonala.
Építése
A Hidegkút-Tamási HÉV társaság által épített vasútvonalat 1893. november 29-én nyitották meg. A 12 km hosszú vonal összekötötte a MÁV Pusztaszabolcs- Újdombóvár és a két évvel később elkészült Dombóvár- Lepsény vasútvonalakat. A felépítmény 9 méter 23,6 kg/fm tömegű, „i”jelű sínekből állt. Vágánymezőnként 11 db 2,20 méter hosszú talpfára erősíteték le. Az ágyazat bányakavics volt. A vonalon két megálló-rakodóhely épült, Adorján (később Adorjánpuszta) mrh. 150 méter, illetve Alsómajsa 200 méter kitérőhosszal. Pacsmag megállóhelyet 1975. december 15-én adták át és vették fel a menetrendbe. A korabeli vasúti térképeken Tamási-Majsamiklósvár, majd 1914 után már csak Tamási-Miklósvár volt a jelenlegi Tamási állomás neve.
Tamási-Majsamiklósvár állomás egy korabeli képeslapon.
(Profila.hu)
Tamási állomás torzított helyszínrajza. (allomasrajzok.hu)
A vasútvonal menetrendje 1943-ból. Akkor 37-es volt a száma.
A diesirae.atw.hu oldalról
Bezárása
Az a vonalat a megszüntetendő vonalak kategóriájába (C2) sorolta, a megszüntetésig fejlesztési tilalmat mondtak ki rá. Ennek megfelelően a karbantartás is csak a legszükségesebb teendőkre koncentrálódott.A vonal állapota az 1980-as évekre teljesen leromlott: rossz aljállag, elsárosodott ágyazat volt jellemző rá. 1984-ben 20 km/h-s sebességkorlátozást vezettek be rajta. Az 1980-as évekre, itt is, mit oly' sok mellékvonalon, felszámolták a megállló-rakodóhelyeket, így pl.: Alsómajsa és Adorjánpuszta is már csak táblás megállóhelyként élte meg a bezárást. A MÁV a vasúti személyszállítás leállítását, a vonal személyforgalmának közútra terelését határozta el. 1990. április 1-jén közlekedett az utolsó személyvonat a vonalon, illetve a Dombóvár–Lepsény-vasútvonal Dombóvár–Tamási szakaszán. Április 2-ától a forgalmat MÁV-autóbuszok vették át a Tamási és Pincehely között.
Adorjánpuszta mh. Fotó: Gróf György
Alsómajsa mh táblája az egykori megálló helyén. A megálló épületét
1984-ben bontották el, vezérigazgatósági határozat alapján.
Fotó: Gróf György
Felújítása
Az 1990-es években mégis a vonal felújítása mellett döntöttek Tamási állomás teherforgalmának kiszolgálása céljából. Az átépítés teljes felépítménycserével járt. Az építés korabeli "i" 23,6 km/fm rendszerű vágányzatot hevederes illesztésű 48 kg/fm rendszerű vágányra cserélték. A GEO erősítették le vasbetonaljakra, az ágyazatot is zúzottkőre cserélték. A felújítással a pályasebesség 60 km/h-ra nőtt. Ennek ellenére a vasúti személyforgalmat később sem állították vissza. A felújítás során a még meglévő megállóhelyek elbontották. A nyomaik itt-ott még fel lelhetők. A MÁV vonatpótló buszjáratok a 2007-es magyarországi vasútbezárások során, 2007 április 1-jével szűntek meg.
Tamási állomása napjainkban. Fotó: Sándor Antal
Forrás: vasútállomások.hu
A vonal ma:
A
Tamásiban és a környéken élők is szeretnék, ha újra járna
rendszeres személyszállító vonat ezen a szakaszon. Turisztikailag
is előnyös lenne, ha ezen a 12 km-es vonalon ismét járna a
személyvonat. Később Pacsmag és Adorjánpuszta megállóhelyeket
is vissza lehet építeni, ha van rá igény. Tamási állomáson
viszonylag sok vasúti épület megmaradt a felvételi épület
mellett. Pl.: az őrház, telefonközpont, váltóőrhely.
Forrás: hu.wikipedia.org
vasútállomások.hu
kiegészítette: atidas
2013.
M62 175 tehervonattal halad a 48-as vonalon.
Fotó: Takács Bence (benbe.hu)
Forrás: hu.wikipedia.org
vasútállomások.hu
kiegészítette: atidas
2013.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése