Üdvözlet!

Köszöntök minden ide tévedő látogatót! Remélem megtalálja amit keres, vagy más, érdekes témát! Kellemes nézelődést kívánok!

2013. június 9., vasárnap

CD/ZSR 742 és 743 sorozat.

A Kocúr vagy Kis Dongó

ZSSK 742 001-1 Pozsonyban.



Fejlesztés:

A mozdony tervezése 1973-ban kezdődött, a prágai CKD gyárban. Először csak gyáraknak készítették iparvágányok kiszolgálására, gyári mozgatásokra T448.0 sorozatszámon. A CKD gyár felajánlotta CSD vasútnak tesztelésre az egyik darabot. A CSD nem élt a tesztlehetőséggel, mondván nem akar a T475.15 sorozathoz hasonló mozdonyt vásárolni és a magas géptérházak miatt korlátozott a jó kilátás, ami nehezíti a munkakörülményeket.
Közben a ZŤS Martin gyárban (Túrócszentmártoni gépgyár) elkezdték gyártani a T466.0 és a T466.1 sorozatú V8 hengerelrendezésű Pielstick motoros dízelmozdonyokat.
Az új sorozat már a gyártás után is alacsony üzemkészségű volt. Sok volt a garanciális javítás is. A CSD ezért elhatározta, hogy hasonló paraméterekkel rendelkező mozdonyt szerez be. Új mozdony kifejlesztésére nem volt elég idő, így a korábbi terveket kellett elővenni, ami szerint az iparvasutaknak nagy számban gyártott T448.0 sorozat volt ideális megoldás. Tehát érvénybe lépett a „ha ló nincs, jó a szamár is” mondás. A csehszlovák vasút kényszerpályán mozgott, ezért kellett egy olyan mozdonyt vásárolnia, ami korábban nem felet meg nekik.


ZSSK 742 339-5 Trencianska Teplá (Hőlak) állomáson 2004-ben.
(Fotó: atidas)




Gyártásban:

A CSD szakemberei megvizsgálták a terveket és a gyártósoron lévő épülő mozdonyokat is. A CKD szakembereivel megtárgyalták, mi lenne az, amit feltétlenül módosítani kellene a mozdony sorozatgyártása esetén. Ilyen volt például a sebesség emelése 70, de inkább 90 km/h-ra. A sorozatgyártás folyamán a tengelyterhelést csökkentették 18 tonnáról 16 tonnára. A mozdonyokat vonatbefolyásolóval is felszerelték. Önműködő fékkel, nyomkarima-kenő berendezéssel, elektronikus csúszásvédelemmel és elektromos töltésvezérlővel látták el még. A vezetőállásokat jobban felszerelték, mint iparvasúti társaikét, hiszen az államvasúti mozdonyokon 10-12 órás szolgálatot teljesít a mozdonyvezető, így nem mindegy milyen körülmények között dolgozik.
A sorozatot T466.2 sorozatszámon kezdték el gyártani. Sokáig vitára adott okot, hogy egy korábbi -sikertelen- sorozat számozását folytatva sorolják be az új mozdonyokat. De végül meghagyták ezt a számozást, ami 1988, 01.01-től 742-es sorozatra változott.


ZSCS 742 352-8 Filakovo (Fülek) állomáson 2011 májusában.
(Fotó: atidas)


Előző kijelölés: T466.2
Gyártó: ČKD Praha
Gyártott db szám: 494 db
ČSD számára gyártott: 438 db
Önsúly: 64 t
Névleges teljesítmény: 883 kW
Tengelyelrendezés: Bo' Bo'
Dízelmotor típus: ČKD K 6 S 230 DR
Névleges fordulatszám: 1250 ford/perc
Maximális sebesség: 90 km/h
Maximális vonóerő: 192 kN
Névleges vonóerő: 132 kN
Mozdony hossza: 13580 mm
Mozdony magassága: 4472 mm
Mozdony szélessége: 3130 mm
Forgóváz tengelytáv: 2400 mm
Forgócsaptávolság: 6700 mm
Üzemanyagtartály űrtartalom: 4000 l
Minimális bejárható ívsugár: 80 m



Műszaki leírás:

A T466.2 (742) sorozatú mozdonyok egy vezetőfülkés kivitelben készültek. A hosszú és a rövid géptérház között, körülbelül a mozdonyhossz második harmadánál helyezték el a vezetőfülkét. A gép eleje a hosszú géptérház, amelyben a főbb berendezések, a segédüzem és a főgépcsoport helyezkedik el. A dízelmotor a CKD gyárban készült, típusa: K 6 S 230 DR. Két turbófeltöltővel ellátott soros hat hengeres dízelmotorhoz kapcsolódik rugalmas tengelykapcsolón keresztül a TD 805 típusú fődinamó. A dízelmotor másik végén lévő kihajtás a K3 típusú háromhengeres légsűrítőt hajtja meg. Az önműködő levegős fék DAKO rendszerű, mechanikus kézifékkel kiegészítve.
A hosszú géptérház elején található a dízelmotor hűtőegysége, amely ventilátor segítségével fokozhatja a hűtővíz gyorsabb visszahűtését. A ventilátort termosztát kapcsolja be a víz hőmérsékletének megfelelően.
A rövid géptérházban az akkumulátorok és az elektromos panel lett elhelyezve.
Az elektromos panelra lett elhelyezve többek között az elektromos töltésvezérlő és az elektromos védelmi berendezés és az időrelé.
A hathengeres álló soros dízelmotor 1250 1/perc névleges fordulatszámon üzemel. Teljesítménye: 883 kW.

A főgépcsoport felújítás után.


A T466.2 (742) műszaki rajza.


A mozdonyok a más sorozatoknál bevált lengőkaros csapágyvezetésű, két tengelyes forgóvázat kapták. Eredetileg függesztőrudakkal oldották meg a forgóváz-szekrény kapcsolatot, de ezt később a járműjavítókban forgóvázcsere vagy főjavítás alkalmával 75 fokos szögben befelé döntött hengeres gumirugókkal váltották ki. A mozdony így kétlépcsős rugózású lett.
Az alváz hegesztett szekrényes hossztartógerendákkal és a közéjük beépített szekrényes kereszttartókkal épült. A mellgerenda U profilú idomacélból készült. A keréktengelyeken és a forgóváz kereszttartón nyugszik a villamos vontatómotor, amely marokcsapágyas kivitelű. A TE015 C típusú vontatómotorok a kerékpártengelyhez képes a forgócsap felé lettek elhelyezve, mert a forgóvázkeret H alakú.


A 742-es sorozat forgóváza gumirugókkal.
(atidas)


Az alvázra épült a vezetőfülke és a két géptér. A géptérburkolatok úgy lettek kialakítva, hogy a géptérben elhelyezett berendezésekhez könnyen hozzá lehet férni, a kisebb darabokat ki lehet cserélni. Ezt úgy oldották meg, hogy a burkolaton ott vannak ajtók, ahol egy-egy berendezés van.


A 742-es sorozat vezetőállása a rövid orr felé.



A vezetőfülkében a vezetőállások jobb oldalon, egymáshoz képest átlósan vannak elhelyezve. A menetszabályzó egy közepes méretű kerékkel szabályozható. A menetszabályzó a vezetőasztal bal oldalán van elhelyezve. A fékezőszelepek a bal oldalon kaptak helyet. A kapcsolók, műszerek és visszajelző lámpák a vezetőasztalon középen találhatók.
A mozdony fényszórói a géptárházra lettek felszerelve. A felső fényszóró nagy méretű és kör alakú. Ez látja el a távolsági fényszóró szerepét is. Az alsó fényszórókból négy darabot alakítottak ki. A vörös fény alul, a fehér fény felül lett kialakítva.
A mozdony elején az alvázra felfüggesztve található a hóterelős pályakortó, ami gyakran V alakban fehér-piros csíkozással lett ellátva.
A sorozat első darabjától kezdve rendelkezett többes vezérlésre alkalmas ún. távvezérlési csatlakozóval. Ehhez alakították ki a mozdonyokon a rövid géptér felől átjárási lehetőséget, ha két gép össze van kapcsolva. 

742-es felújított főgépcsoportja beszerelve.
(atidas)



CD 742-es gépek összekapcsolva.



Szállítás:

Az első szériát 1977-ben kezdték el szállítani. A CSD azonnal megkezdte a teszteket és a műszaki próbákat. A próbák sikeresen lezárultak, továbbiakra nem volt szükség, így a gépek üzembe álltak.
A T466.2037 (742 037) volt a CKD gyár 10.000-ik legyártott mozdonya.

Mozdonyok T466.2001-től T466.2060-ig kerültek a CSD depóiba következők szerint:
Pozsony (001-005), Leopoldov (006, 019-024, 037-042, 051-056), Bohumín (007-010, 025-028,), Decin (011, 012, 031, 032, 047, 048, 059), Trutnov (013, 014, 029, 030, 049, 058), Plzen (015-018, 033-036), Ostrava (043-046), Hradec Králové (050), Liberec (057) és az Usti nad Labem (060).

Az 1978-ban gyártott második széria kisebb módosításon esett át. A rövid géptérházban fiókos megoldást alkalmaztak az akkumulátoroknál és az elektromos panelnél. A vezetőfülkék oldalát vízszintesen bordákkal erősítették meg.

Mozdonyok T466.2061-től T466.2120-ig a következők szerint kerültek a CSD depóiba:
Ostrava (061, 062, 081-085, 101), Valasské Mezirící (063-065, 102-104), Plzen (066-070), Decin (071, 075, 088, 089, 096, 107 105, 110) Usti nad Labem (072-074, 099, 100, 108, 109, 116, 118, 120), Chomutov (076, 090, 097, 098, 115, 117, 119), Hradec Králové (077, 086, 087, 094 , 112), Trutnov (077-080, 091-093, 111, 113, 114) és Louny (095).

ZSR 742 123 Pelsőcön 2002-ben.
(atidas)


A harmadik széria legyártására 1979-ben került sor. Itt is történtek kisebb módosítások. A rövid géptérház felől létesítettek egy átjárási lehetőséget a csatolt mozdonyok esetére. A mozdonyokat kiegészítőfékkel is felszerelték.
Mozdonyokat T466.2121-től T466.2180-ig a következők szerint osztották el a CSD depóiban:
Nové Zámky (121) Leopoldov (122-125), Trutnov (126, 127), Liberec (128-130, 142-146, 161-165, 171-173, 175), Decin (131-134, 159, 176 179), Ústí nad Labem (135, 150), Ostrava (136-139), Bohumín (140, 141), Louny (147-149, 157., 158., 169.), Chomutov (151., 156., 160., 166. és 168, 170, 180), Plzen (152-155) és Hradec Králové (174).

A negyedik széria 1980 és 1981 években készült el, mert a gyártást lelassította a gyárban keletkezett tűzvész. (a Búváros írásban is említettem. A szerk.) A mozdonyok motor nélkül lettek átszállítva Prága-Liben és Hradec Králové telepekre, ahol később megkapták dízelmotorjaikat.
Mozdonyokat T466.2181-től T466.2228-ig szállították a CSD depóiba a következők szerint:
Pozsony (181) Leopoldov (182., 183., 222., 223., 227., 228.), Liberec (184, 185, 192, 203, 205, 210, 214, 216, 217, 221), Plzen (187., 188., 193. , 206., 207., 212., 213., 218., 219.), Louny (189., 191., 197., 198., 204., 215.), Chomutov (190) Cheb (194, 195, 200, 201), Trutnov (196, 209 , 211), Hradec Králové (199, 202, 208, 220), és Ostrava (224-226.)

Az ötödik szériában gyártott mozdonyok is módosultak. A gépeket felszerelték távolsági fényszóróval is.
Mozdonyok T466.2229-től T466.2288-ig, az alábbiak szerint lettek elosztva a CSD depóiban:
Plzeň (229-231, 242, 243, 253), Leopoldov (232-235, 244-246, 255, 256, 266-268, 277, 278, 286, 287), Ústí nad Labem (236) Louny (237 , 238, 247-250, 281, 282), Valasské Mezirící (239-241, 261-263, 283), Ostrava (251, 252, 272-274, 284, 285), Cheb (254, 264, 265, 275. , 276), Hradec Králové (257-260, 280) és a Prága-Vršovice (269-271, 279, 288.).

A hatodik szériában is történt módosítás: a tető alatt a hűtőegység fölé olajszűrő lamellákat szerelték fel. Nyomkarima kenő berendezést is beszerelték. A T466.2329-es géptől kezdve építették be ezt a módosítást.
A mozdonyok a következők szerint lettek elosztva T466.2289-től T466.2361-ig.
Chomutov (289, 290), Decin (291)
Ostrava (292, 293, 318-321, 345-347), Plzen (294, 349, 350), Cheb (295, 307-309, 322, 323, 335, 336, 348), Pozsony (296-298, 310 313), Leopoldov (299, 324-327, 337, 340, 351, 352), Prága Vršovice (300-303, 316, 317, 328-330, 341-344, 353-356), Bohumín (304 306, 331-334, 357, 358), Liberec (314) és a Trutnov (315).

A hetedik szériában a vontatómotorok marokcsapágyait módosították. A marokcsapágyakba olaj vezető hornyokat martak, hogy kedvezőbb legyen a csapágy kenése. A forgóvázakba automata utánállítós féket is beépítettek.
Az 1984-ben gyártott T466.2362-től T466.2410-ig és az „ipari” T466.2508-tól T466.2521 a következőképpen lettek elosztva a CSD depói között:
Prága Vrsovice (362, 369, 380-383, 393-396, 404-406), Pozsony (363, 364, 373, 374), Ostrava (365-367, 377-379, 390-392, 402, 403) , Leopoldov (368., 375., 376., 386-389, 400, 401), Hradec Králové (370) és a Plzeň (371, 372, 384, 385, 397-399.)

A nyolcadik széria 1985-ben készült el, T466.2411-től T466.2425-ig és T466.2522-től T466.2537-ig.

Az utolsó, kilencedik széria, T466.2426-től T466.2453-ig, és T466.2538-től T466.2541-ig gyártották 1986-ban. Az utolsó széria gépei a következőképpen oszlottak meg a CSD depói között:
Brno (426-430), Ostrava (431-435, 444-453), valamint a Ceské Budejovice (436-443.)
A korábban szállított, nem módosított mozdonyokat legkésőbb az első főjavítás alkalmával felszerelték a módosításokkal gyártott mozdonyokhoz azonos berendezésekkel!

Néhány mozdony a T466.2 szériából nem került a CSD-hez, hanem egyből a kijelölt ipari egységekhez szállították, de a vasúti rendszer szerint beszámozták őket.
Az alábbiak szerint osztották el:
MO Košice (418), TSS Košice (359, 417), a TSS Olomouc (360), TSS Ústí nad Labem (361) MO Pozsony (407), TSS Bratislava (414-416), TSS Hulin (408.), TSS Hradec Králové (409) és a TSS Stary Plzenec (410-413.)

Ezek a gépek ma: 742 6xx (359; 601 360; 602 361; 603 407; 605 408; 606 409; 607 410; 608 411; 630 412; 631 413; 632 414; 643, 415; 644 416; 645 417; 646 418; 647).
Hasonlóképpen, a száma 742 6xx: T466.25 (501; 609 502; 610 504; 611 505; 612 506> 613 507; 614 508; 615 509; 616, 510; 617 511; 618 512; 619 513; 620 514; 621 518; 622 519; 623 520; 624 521; 625 523; 626 524; 627 525; 628 526; 629 532; 642 533; 637 534; 638 535; 639 536; 640 537; 641, 538; 633 539; 634 540; 635 541; 636).

A korábbi T466.2 sorozat, jelenleg 742-es sorozat CD és ZSSK (illetve ZSCS) között az országok szétválása után megmaradtak akkori állomáshelyeiken. Az utolsó gép a 742 454-2, ami eredetileg T466.2531 volt, és a katonaság használta.

A mozdonyokat (főleg Csehországban) Kocúrnak nevezik. Szlovákiában a  "Maly Cmelják)" Kis Dongó becenév is ismert.


CD 743 sorozat  

CD 743 005+743 004 Turnov állomáson.
(Fotó: vlaky.net)


1986-ban a Tanvald-Korenov vonalra szükségessé vált új mozdonyok beszerzése. A korábbi T426,0 (715) sorozatú gépek már nem feleltek meg erre a nagy tapadást igénylő és fogasléccel is ellátott pályára. Ezért a cseh közlekedési minisztériumban döntés született, hogy 10 db új mozdonyt szereznek be erre a vonalra.
A CKD gyár a korábban gyártott 742-es sorozatot vette alapul az új géphez. Ezért a T466,2369 (742 369)-es gépet kísérleti célból átalakították.
Az elektromos vezérlést modernizálták, a fékeket megerősítették és kiegészítették elektrodinamikus fékkel is. Az elektromos fék hőellenállását a rövid orr tetejébe helyezték el.
A mozdony kerékpártengelyeire nagyméretű fogaskereket is felszereltek, hogy az eredetileg is fogaskerekű pályán könnyen haladjon. A kísérlet végén a gépet eredeti állapotára alakították vissza.

A mozdonyt 1988-ban gyártották és 10 darab készült belőle. A dinamikus fék, a modernizált elektromos vezérlés, minkét oldalon átjárási lehetőség és a kerékpártengelyekre szerelt fogaskerekek kivételével szerkezetileg teljesen azonos a 742-es sorozattal.
A mozdonyok mind a Liberecben található depóban lettek elhelyezve.


Forrás:
prototypy.cz
atlaslokomotiv.net
(a nem jelölt képek is innen származnak)

atidas

1 megjegyzés:

  1. A vezetőállás pont nem a rövid, hanem a hosszú orr felől van. :)

    VálaszTörlés