Üdvözlet!

Köszöntök minden ide tévedő látogatót! Remélem megtalálja amit keres, vagy más, érdekes témát! Kellemes nézelődést kívánok!

2013. április 30., kedd

PKP EP09


PKP EP09 009 egy gyorsvonattal



Előzmények:

A lengyel vasutak egy új mozdony család kifejlesztését rendelte el az 1970-es években, amelynek feladata a személyszállító vonatok
sebességét 125 Km/h fölé emelni. Sajnos az eredti tervek közül egyik se felelt meg, ezért döntöttek az EP09 mozdonyok kifejlesztése
mellett. A nyolcvanas évek elején úgy döntöttek, hogy alkalmazkodni kell a hetvenes években épült CMK vonalhoz. Ez a 4-es számú fõvonal
Varsó és Krakkó között ami 200 Km/h sebességû pálya. Akkori engedélyezett sebessége 160 Km/h volt. Kezdetben a vonalon az EU05 mozdonyokból
átalakított EP05 tipusok jártak amik alkalmasak voltak a 160 Km/h-ra. Ez csak ideiglenes megoldás volt, és szükségessé tette az új mozdonyok
mielõbbi gyártását.A Központi kutatási és fejlesztési Hivatal vasúti jármûvekkel foglalkozó szakosztálya tervezte meg az új mozdonyt Poznanban.



PKP EP09 jellegrajza




 PKP EP09 forgóvázának rajza



Műszaki adatok:


Gyártó: Pafawag
Gyártási év: 1986-1997
Vasúti jelölés: EP09
Nyomtáv: 1435 mm
Mozdony súlya: 83,5t
Tengely elrendezés: Bo Bo
Tengelyterhelés: 21,28 t
Trakciós motorok típusa: LKA 740
Órás teljesítmény: 3200 kW
Folyamatos teljesítmény: 2920 kW
Tervezési sebesség: 160 km/h
Ütközõk közötti hossz: 16740 mm
A legnagyobb szélessége: 2974 mm
Maximális magasság: 4300 mm
Kerékátmérő (új): 1250 mm




EP09 vezetőállása. Minden a mozdonyvezető köré van építve.



Gyártásban:


A prototípus 1986-ban készült el a Pafawag wroclawi gyárában. Az EP09 típusú mozdonyok sok nyugati alkatrészt tartalmaztak volna, de ezek beszerelése a pénzügyi hiány miatt nem jöhetett létre. Így sok modern alkalmazás nem került beépítésre. A mozdony úgy lett megtervezve, hogy képes legyen a személyszállító vonatokat 160 Km/h sebességgel továbbítani. A tervezési sebessége 140 Km/h volt, de ezt a PKP kérésére felemelték.
A mozdonyszekrény és az alváz kapcsolata nem forgócsapos kivitelû. A vontatási és fékezési erõk a vonórúd segítségével kerülnek átadásra.
A forgóvázon duplex rugók és hidraulikus lengéscsillapítók találhatók. Az utolsó 10 mozdony már flexicoil rúgózással van szerelve. A trakciós motorok teljesítménye 730 Kw, ezek fogaskerékkapcsolattal vannak a tengelyre szerelve. Az alvázon találhatók még az akkumulátor láda és a levegős tartályok. A mozdonyszekrény hegesztett és önhordó kivitelû. Öt részre osztható: a két vezetõállás, mögöttük a két géptér és középen a mozdony
nagyfeszültségû tere. A mozdonyba tervezett korszerû megoldások közül csak néhány valósult meg. Az egyik ilyen az elekrodinamikus fék ami villamosfék ellenállás segítségével mûködik. A villamosfék 80 Km/h sebesség fölött mûködik csak. A másik korszerû megoldás a sebességalapjeladó lett volna, amivel a beállított sebességértéket a mozdony saját maga megtartja a mozdonyvezetõ beavatkozása nélkül. Ezt azonban csak a 002-es pályaszámú mozdonyba építették be és tesztelték, de a kedvezõtlen energetikai mutatók miatt abból is kiszerelték és nem alkalmazzák. Más kevésbé látványos megoldások, az ergonómikus
vezetõasztal kialakítás és a fûtés feszültségátalakító, valamint a többrétegû rétegelt szélvédő a beépített tükörfűtéssel. Az utolsó 10 mozdony fülkéje már légkondicionálóval lett gyártva.
Az elsõ mozdonyt 1986-ban mutatták be, a második egy évvel késõbb készült el. Mindkét mozdony néhány hónappal késõbb került át Krakkó Prokocim fűtőházba ahol elkezdte a munkát. Itt megfigyelték, hogy milyen hibák és "gyerek" betegségek lépnek fel a mozdonyoknál amit a többi gyártása során ki kell küszöbölni.
1988 május 29-én az új menetrend hatálybalépésétõl a CKM vonalon elindult az elsõ két vonat a "Krakus" és a "Bányász" ezek sebessége 160Km/h volt.
Összesen 47 mozdony épült. Az egyes fõjavítások alkalmával kisebb átalakítások történtek: változtak a fényszórók formái és beépítették a légkondicionáló
berendezéseket a többi mozdonyba.




PKP EP09 007 Krakow Główny pályaudvaron.
(Fotó: Tapi)




Mozdonyok ma:


Annak ellenére, hogy időnként sok a probléma a gépekkel a mai napig az összes üzemel. Az EC, EIC, IC, TLK és idõnként a gyorsvonatok elején is találkozhatunk
velünk. Főleg Varsó, Krakkó, Gdansk, Szczecin, Gliwice, Bielsko-Biala, Poznan, Wroclaw és a német határ környékén továbbítanak vonatokat.
A mozdonyok két telephelyen: Varsó Olszynka Grochowska és Krakkó Prokocim között lettek szétosztva.
Az állományból egy mozdony lett törölve, miután 2012 március 3-án Szczekociny-nál történt balesetben súlyosan megsérült.
A mozdonyok eredeti színterve narancs szin volt. Ez késõbb narancssárga-barnára változott. 2005-ben fehér és piros szinben pompáztak a Cargo feliratával az
oldalukon. 2007-ben ismét új fényezést kaptak kékre váltottak az oldalukon egyik társaság neve sem szerepelt csak az állomásításuk. A mostani szintervük az IC társaság
szintervei szerint készült, oldalukon a cég logójával. 2010 novemberében 046-os mozdonyt karbantartása során Krakkóban visszafestették narancssárga-barnára.
A tavalyi Lengyel-Ukrán EB miatt a PKP úgy döntött, hogy 20 mozdonyt átfest a 16 döntõs ország és a 4 stadion szinére. Ebbõl csak 10 db EP09 lett átfestve, a többi 10 az EU44-
es sorozatból kerül ki. 2012 novemberéig ilyen festésben láthatók. 



Állomásítási lista:

Krakkó: 001, 002, 003, 004, 005, 007, 008, 011, 013, 014, 031, 045, 046, 047

Varsó:  006, 009, 010, 012, 015, 016, 017, 018, 019, 020, 021, 022, 023, 024, 025, 026, 027
        028, 029, 030, 032, 033, 034, 035 , 036, 037, 038, 039, 040, 041, 042, 043, 044




PKP EP09 003 már az IC társaság színeiben.


PKP EP09 020 a futball VB-s matricával.


PKP EP09 034





PKP EP09-esen a honállomás felirata.






Összeállította/Fordította: Tapi
Forrás: psmkms.krakow.pl/kolej
 Képek forrása:www.znle.pl és www.ep09.pl oldalról vannak.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése