Üdvözlet!

Köszöntök minden ide tévedő látogatót! Remélem megtalálja amit keres, vagy más, érdekes témát! Kellemes nézelődést kívánok!

2013. március 12., kedd

ZSCS 773-as sorozat


A ZSCS 773-as dízel-villamos mozdonya tolató, vonali és gurítódombi szolgálatra lett tervezve. Az egy vezetőfülkés mozdony engedélyezett sebessége: 100 km/h, szolgálati tömege: 114 t.


773 010 Lónyabánya (Lovinobana) állomáson tólógépként 2004-ben.
(F: atidas)



A szlovák vasút 771-es sorozata (Čmeliak [csmelják] azaz Dongó) nagyon öreg típusnak számít, 1998-ban elhatározták a sorozat modernizációs felújítását. Egy ilyen felújítást a sorozatot gyártó cég tud a legjobban elvégezni. Így a 771 095-ös bevonult a ŽTS Dubnica nad Váhom gyárba, ahol elkezdték a prototípus átépítést. 1999-ben el is készült az új mozdony-sorozat a 773-as első darabja. Kezdetben nagyon sok vezérlési probléma volt, ez sok üzemzavart okozott. Egy időben a tíz gépből csak három dolgozott. Jelenleg Kelet-Szlovákiában dolgoznak ezek a gépek a széles nyomtávú (1524 mm) vonalakon. Megkapták a Szlovák Cargóra jellemző lila-fehér festést. Legismertebb becenevei: Somár (szamár) a kezdeti megfekvéseik miatt, valamint Katerina a motor gyártójának nevéből, mint női név.



771 093 Zsolnán 2004 október. A donor mozdony sorozat.
(F: atidas)


A 771-es sorozat forgóváza. Ugyanilyen a 773-as sorozaté is.



Gyártás:
Az eredeti mozdonyból csak az alváz és a forgóvázak maradtak meg. A többi -beleértve a kasznit is- teljesen új alkatrészekre lett cserélve. Meghagyták továbbá az eredeti ingás forgóváz- szekrény felfüggesztést is, mivel forgócsapot kialakítani utólag nagyon költséges lett volna. Az eredeti aszimmetrikus elrendezést meghagyták, de a régi magas géptérházas kialakítást elhagyva, modern kasznit kapott az új jármű. Csak a vezetőfülke magasodik ki, a géptérház alacsony kivitelű lett. A vezetőfülkéből jó kilátás nyílik minden irányban. A vezetőállások átlósan a jobb oldalon vannak elhelyezve. A vezetőfülke egy keretre lett szerelve, így lehetővé vált annak komfortosabbá tétele légrugók és lengéscsillapítók beépítésével. Ezzel a mozdonyvezetők munkakörülményeik javítását oldották meg. Kézmosó, hűtő és mikrosütő is elhelyezésre került a vezetőfülkében. Bejutni csak a géptér melletti járdáról lehetséges, átlósan van egy-egy bejárati ajtó. A vezetőfülke Webasto gyártmányú légkondicionálóval van ellátva. Ezen kívül a fűtést a dízelmotor hűtővizével is meglehet oldani.


A 773 002 Zólyomban épp tehervonatért megy.
2003. 07.19. (atidas)




A 773-as mozdony rajza



A tervezéskor figyelembe vették a környezetvédelmi szabályokat és gazdaságossági érveket, így dízelmotornak a Caterpillar cég egyik típusát választották. A régi fődinamót egy Siemens gyártmányúra cserélték ki, így vadonatúj főgépcsoport lett beépítve a mozdonyba. A mozdony károsanyag kibocsátása jelentősen lecsökkent a korábbihoz képest. A Diesel motor típusa: Caterpillar 3512 DI-TA / 2. A motor rugalmas tengelykapcsolón keresztül forgatja meg a főgenerátort. Típusa: Centamax 1 FC 2 284-4
Siemens. Az egész főgépcsoport egy keretre van szerelve, hogy könnyen kiemelhető legyen. A keret a géptérben süllyesztve van, a jobb súlyelosztás és a jobb helykihasználás miatt. A dízelmotort egy WOODWARD EG 702 típusú központi számítógép vezérli és figyeli. A mozdony motorját veszély esetén távirányítással a honos vontatási telep mozdonyfelvigyázója is le tudja állítani.
Ebben a „hosszú” géptérben vannak a gépészeti elemek, a levegős berendezések, a motorhűtővíz hűtőelemei és ventilátorai. A hűtőventilátort elektromos motor hajtja.
Az Atmos LE 180 LOK típusú csavaros kompresszort is elektromos motorral hajtják, és nyomáskapcsoló működteti.
A „rövid” géptérben vannak elhelyezve az összes elektromos berendezések, nyomkarima kenőanyag tartály, homokoló berendezés, majd a függőleges fékellenállások, és ezek szellőztető egysége.

773 003-as mozdony megbontva a zólyomi műhelyben. (2005)
(atidas)
 
 

A 773 003-as mozdony SIEMENS főgenerátora kiszerelve.
(atidas)


A mozdonyban (a szlovák szabványnak megfelelve) DAKO-GP fékrendszer van, villamos fékkel kiegészítve (DAKO BSE-1P) és kézifékkel felszerelve.
A mozdony vonatbefolyásoló rendszere egy LS 90-típusú AZD Praha (tulajdonképpen MIREL) berendezés, a sebességmérő Metra LTE típusú. Ellátták a gépeket 18 pólusú UIC csatlásfejekkel is az esetleges többes vezérlésre, illetve távvezérlésre. Tudomásom szerint csak a gyártás utáni próbákon használták őket, üzemben ritkán. Hogy miért álltak le 10 darabnál az átalakítással? Talán a pénzhiány miatt, de lehet a szállítások visszaesése miatt is. Mindenesetre jól megtervezett külsejükkel kellemes színfoltjai a felvidéki vasútnak.


Tengelyelrendezés: Co' Co'
   Motor típusa: CAT 3512 DI-TA / 2
   Motor névl. Teljesítménye: 1300 kW
   Névl. motor fordulatszám: 1800 ford. / Min.
   Maximális sebesség: 100 km/h
   Maximális vonóerő: 340 kN
   Tömeg: 114 t
   Ütközők közötti hossz: 17300 mm
   Mozdony magassága : 4600 mm
   Mozdony szélessége: 3080 mm
   A kerék átmérője: 1050 mm
   Forgóváz tengelytáv: 2000 mm
   Forgócsaptáv (elméleti): 8860 mm
   Min. bejárható ívsugár: 80 m
Rekonstruált darabok: 10 db



A 773 005-ös kiszerelt hajtó motorja.
(atidas)




773 001-005 mozdonyok:

Az első prototípus a 001-es mozdony először az V. nyitrai nemzetközi vásáron mutatkozott be 1998-ban. Majd ezután megkezdték a mozdony tesztelését. A teszt-sorozat sikeresen lezárult így a 001-est még négy darab új jármű követte 1999 végéig.
A mozdonyok első honos telephelye Zólyom lett (RD Zvolen).


773 002 tehervonattal Felsőstubnya (Horná Stubna) környékén 2000 augusztusban
(F: Ondrej Krajnák)



773 010 segélyezi a 754 011-es Búvárt, mert az Lónyabányán fekve maradt.
A kép Zólyomban készült 2004 október 11-én. Fotó: atidas




773 006-010 mozdonyok:

A második széria is legyártásra került, de évekkel később, 2002-ben. A dízelmotor típus kicsit eltért az előző gépekétől. Típus: CATERPILLAR 3512 B.
A gépek külsőleg abban tértek el elődjeiktől, hogy a rövid orr elején a három fedél nem narancssárga volt, hanem citrom sárga. A hosszú orr elején hasonlóképpen a korábbi gépekhez citromsárga festés volt.


773 008-6 Besztercebányán, mint toló mozdony 2004 nyarán.
(atidas)




A sorozat ma:

Gyártásuktól kezdve folyamatosan Zólyom környékén szolgáltak ezek a gépek. Besztercebányán (Banska Bystrica) és Lónyabányán (Lovinobana) tológépként szolgáltak. Az előbbi állomáson egy, míg utóbbin gyakran két gép is szolgált.
Egy ideig Füleken (Filakovo) volt egy gép kihelyezve (773 007).
2009-ben elkezdték a sorozat tagjainak felújítását, a ŽOS Zvolen a.s.-ben. Ekkor kitalálták, hogy a Kelet-Szlovákiai széles vágányokon dolgozó 770 és 771-es gépeket kiöregedésük miatt ezzel a 773-as sorozattal váltják ki. Így kaptak felújított széles forgóvázakat, valamint lila-fehér Cargós színtervet, a korábbi narancs, citrom sárga, szürke színek helyett. A mozdonyok 2010 folyamán normál nyomtávon, „saját lábukon” jutottak el új állomáshelyükre Čierna nad Tisou-ra (Tiszacsernyő). Ott cserélték ki normál forgóvázukat széles nyomtávúra, valamint hagyományos ütközőit és vonókészülékét is központi ütköző-vonókészülékre.
A pályaszámuk így 773.8-as lett, de nem ésszerű módon a 773 001-ből lett a 773 801, hanem ahogyan elhagyták a zólyomi járműjavítót. Alábbi táblázatban láthatóak adatok a mozdonyokat illetően.















Átépítés utáni pályaszám Előző pályaszám Széria Gyártási év Jelenlegi pályaszám
773 001-3 771 095-7 prototipus 1998 773.806
773 002-1 771 140-1 1 1999 773.807
773 003-9 771 013-0 1 1999 773.808
773 004-7 771 177-3 1 1999 773.809
773 005-4 771 144-3 1 1999 773.810
773 006-2 771 176-5 2 2001 773.801
773 007-0 771 125-2 2 2001 773.803
773 008-8 771 073-4 2 2002 773.802
773 009-6 771 199-7 2 2002 773.804
773 010-4 771 055-1 2 2002 773.805








































773 803 új köntösben, új telephelyen. Haniska pri Kosiciach (Enyicke)
2010. 05.04-én
(F: Ondrej Krajnák)



Végül egy gyártáskor készült promóciós film szlovák nyelven.



Forrás:

- Malý atlas lokomotiv 2002 (J. Bittner, J. Křenek, B. Skála, M. Šrámek)
- ŽM atlas vozidel - Motorové lokomotivy ČD, ZSSK, průmyslu (J. Pernička, P. Kadeřávek a kolektiv)
- ŽM 5/1999 - Nový čmelák - řada 773 ŽSR (B. Skála)
- DRÁHA 1/1999 - Modernizace motorových lokomotiv ŽSR (B. Skála)
- DRÁHA 6/2005 - Lokomotivy s motory Caterpillar v ČR a SR (D. Brabenec, J. Džurný)
- prospekty a propagační materiály výrobce
- osobní poznámky autora stránek
- saját jegyzetek

atidas


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése