Üdvözlet!

Köszöntök minden ide tévedő látogatót! Remélem megtalálja amit keres, vagy más, érdekes témát! Kellemes nézelődést kívánok!

2013. március 10., vasárnap

PKP ET22

ET22 a Lengyel Gigant.




ET22 208 egy gyorsvonattal Lengyelországban 1997-ben.


Ez a mozdony a Lengyel 3 kV-os egyenáramú hálózat egyik leggyakrabban előforduló tagja. Sokszor látni tehervonatok élén, de személyszállító vonatokkal is jár.
A gyors fejlődés és a villamos vontatás miatt növekvő szállítási igények miatt, szükségessé vált új mozdonyok beszerzése a lengyel vasúton.
A korábban tervezett ET21-es sorozatú villamos mozdonyok már nem tudtak megbirkózni a feladattal, mivel kisebb a húzóerejük és a nagyobb vonatokat kettesével tudták csak továbbítani. Ez viszont mozdony hiányhoz vezetett. Emiatt 1965-1966-ban elkezdtek tervezni egy korszerűbb és
minden igényt kielégítő villanymozdonyt a Pafawag mérnökei. Az első prototípusok 1969-ben készültek el. Az első mozdonyok jelölése 7E volt, ami a tervezés későbbi szakaszaira 201E-re változott az új szabványok miatt. 1971-ben kezdődött a sorozatgyártás. Ezek különböztek a 7E sorozattól, külsőleg: más volt az ablakok elrendezése, az oldalfalak kialakítása és a szellőzőrácsok a mozdony oldalán és a fényszórók alakja. Egy másik sorozat az így készült
gépek az ET22-1019 pályaszámtól készültek és megjelőlésük 201Eh. Ezeken nem kerültek bevezetésre jelentős változások.
Becenevei: Bik (Bika), Tehén. 



Gyártás:

1977-ben két prototípus épült (sorozatszám 201Ec-001 és 201Ec-002) ez a 201Ec típus ami később 202E-re változott. Ezek a mozdonyok rendelkeztek távvezérlési csatlással,
és egyéb kisebb fejlesztésekkel. Kezdetben 501 és 502 pályaszámon üzemeltek, majd 701 és 702, napjainkban pedig 1001 és 1002. Azonban soha nem dolgoztak távvezérelve.
A két gépet 2009-ben selejtezte a PKP. Volt kísérlet 160 Km/h sebességű átalakításra. Egy mozdonyt jelöltek ki erre a célra, így az ET22-121 lett átalakítva. Az átalakítás után EP23-001 pályaszámon üzemelt.
A 201E típusból fejlesztették ki. Ez a motor áttétel azonban nem működött és a gépet visszaalakították és vissza számozták. 20 mozdony készült exportra a marokkói vasútnak. Itt úgy kellett megtervezni a gépeket, hogy bírják a különleges éghajlati viszonyokat. A vezetőpult a bal oldalra került, módosított kisebb áramszedők kerültek felszerelésre. A gyári
jelölése 201Eg lett. A marokkói vasúton az E1000 sorozat jelölést kapta. E1001-E1020-ig.
Összesen 1183 mozdony lett gyártva a lengyel vasútnak, ebből 2009 decemberéig 938 mozdony volt a PKP Cargo állományában.
Az ET22-es mozdony gyártása során sok olyan alkatrészt és egységet használt a Pafawag amit a régebbi mozdonyok építésénél használtak. A vontatómotorjai megegyeznek az EU07
sorozatú mozdonyokéval. A mozdony áttétele 79:18. A mozdony forgóváza úgy van kialakítva, hogy ne vegye igénybe nagyon az íveket. Annak ellenére, hogy ilyen a forgóváz
kialakítása nem alkalmazzák a nagyon íves pályákon, mert károsodna a sín és a kerekek is.
2004-ben az ET22-315-ös mozdonyt korszerűsítették Gliwiceben. Ez ET22-2000 pályaszámon lett bevezetve és a 201Em típus jelölést kapta. A mozdony a krakkói fűtőházba került.
2007 szept. 12-én a PKP Cargo szerződést kötött a ZNLE Gliwice-vel 54 db. ET22 tipusú mozdony korszerűsítéséről. A gépek korszerűsítését (201Em) felfüggesztették. Az ET22-es
mozdonyok csak kis felújítást kaptak és 2028-2047 pályaszámon készültek el. Típusjelük 201Ek.
Az ET22 típusú mozdonyok 2700T súlyú tehervonatot 80 Km/h sebességgel képes vontatni. 3150 tonnát is képesnek kell lennie 70 Km/h sebességgel húzni. Alkalmazzák még nehéz
személyszállító vonatok továbbítására melynek súlya 700T, ezt 125 Km/h-val tudja vontatni. Ebből látszik, hogy a tervezése alapján alkalmas nehéz tehervonatok és személyszállító
vonatok továbbítására.
A PKP Cargo és most már a PKP IC társaság legnagyobb számú mozdonya. Találkozhatunk velük teher, Interregio és RegioExpres valamint nehéz gyorsvonatok élén.


Itt az egyik ET22 épp gyártás alatt a Pafawag mozdonygyárban.



Mûszaki adatok:
Gyártó            Pafawag Wroclaw
Évek építési    1969-1989
Axis rendszer    Co'Co '
Tömeg             120 tonna
Hossza             19240 mm
Szélesség    3000 mm
Magasság    4456 mm
Kerék átmérõ    1250 mm
Motorok száma    6
Hajtómotorok tipusa    EE541
                        LKa535 (fel, 500}
Folyamatos teljesítmény    3000 kW
Teljesítmény (órás)    3120 kW
A maximális vonóerõ    42 T
Áttétel                    79:18
Tervezési sebesség    125 km / h
Tengelyterhelés     20 T
Fékrendszer            Oerlikon


ET22 474 előfogatolja társát egy tehervonat elején.




ET22 1118 már félpantográf áramszedőkkel.



ET22 vezetőasztala


Modernizált ET22-es


.... és vezetőállása.


PKP Cargo-s ET22 500 személyvonattal.






Állomásítási lista:

Gdynia
014, 016, 017, 020, 080, 092, 181, 210, 251, 261, 265, 281, 290, 303, 309, 311, 317, 327, 377, 406, 415, 422, 436, 443, 445, 452, 457, 501, 507, 524, 530, 570, 571, 587, 591, 600, 611, 616, 617, 630, 632, 637, 643, 645, 646, 656, 681, 685, 687, 696, 732, 739, 742, 743, 752, 754, 760, 781, 787, 788, 789, 797, 814, 818, 824, 832, 835, 836, 837, 840, 845, 846, 849, 855, 856, 880, 901, 914, 920, 922, 925, 930, 938, 939, 943, 944, 945, 946, 947, 948, 951, 952, 969, 970, 972, 973, 974, 975, 978, 985, 995, 1005, 1018, 1020, 1023, 1026, 1027, 1046, 1048, 1051, 1088, 1090, 1100, 1106, 1108, 1109, 1110, 1113, 1114, 1119, 1122, 1125, 1126, 1135, 1144, 1145, 1149, 1155, 1160, 1180 



Katowice
073, 079, 086, 093, 108, 153, 156, 157, 158, 162, 165, 171, 174, 202, 209, 224, 269, 304, 338, 344, 346, 352, 354, 375, 379, 380, 390, 407, 438, 474, 489, 491, 492, 493, 525, 592, 621, 624, 644, 647, 648, 661, 668, 669, 675, 677, 678, 679, 680, 697, 699, 702, 703, 708, 709, 711, 715, 718, 729, 730, 735, 764, 784, 794, 795, 803, 834, 871, 872, 879, 881, 893, 917, 921, 941, 942, 957, 977, 987, 999, 1000, 1016, 1065, 1067, 1068, 1118, 1128, 1156, 1175, 1176, 1177, 1181, 1201, 1202, 1203, 1204, 1205, 1206, 1207, 1208   

Lublin
012, 099, 102, 128, 147, 149, 159, 190, 213, 228, 231, 252, 267, 284, 298, 322, 323, 506, 517, 575, 601, 609, 639, 682, 705, 721, 727, 748, 759, 771, 819, 821, 848, 863, 864, 900, 910, 923, 965, 1047, 1050, 1052, 1057, 1058, 1059, 1061, 1062, 1063, 1066, 1069, 1079, 1080, 1084, 1086, 1112, 1133, 1134, 1138, 1139, 1140, 1141, 1143, 1146, 1147, 1157, 1172, 1179   

Lódz
201, 207, 437, 556, 584, 586, 597, 604, 614, 615, 619, 627, 629, 631, 633, 634, 640, 642, 649, 650, 651, 652, 653, 654, 657, 658, 663, 664, 673, 676, 686, 689, 691, 692, 701, 704, 722, 723, 724, 746, 749, 756, 757, 758, 762, 770, 777, 785, 804, 806, 807, 808, 815, 817, 825, 861, 862, 866, 870, 876, 885, 886, 892, 931, 932, 934, 949, 1028, 1029, 1037, 1040, 1043, 1053, 1054, 1060, 1064, 1111, 1115, 1161


Nowy Sacz
094, 114, 133, 140, 186, 211, 212, 257, 262, 270, 274, 286, 288, 307, 313, 320, 334, 335, 340, 341, 349, 350, 355, 356, 367, 370, 382, 398, 412, 428, 430, 464, 467, 478, 482, 498, 499, 503, 510, 514, 515, 516, 519, 520, 527, 528, 531, 533, 534, 535, 554, 562, 563, 568, 579, 606, 608, 622, 655, 670, 674, 706, 713, 717, 740, 755, 768, 773, 786, 799, 809, 811, 816, 823, 827, 833, 842, 854, 857, 865, 867, 874, 883, 904, 905, 906, 907, 913, 918, 936, 967, 968, 971, 989, 990, 1021, 1024, 1073, 1097, 1101, 1102, 1117, 1123, 1136, 1168   

Poznañ
135, 163, 173, 191, 196, 216, 220, 316, 325, 331, 332, 343, 345, 348, 361, 362, 386, 387, 388, 393, 394, 397, 404, 417, 418, 423, 429, 433, 451, 490, 497, 500, 505, 508, 512, 521, 536, 543, 547, 559, 561, 576, 577, 581, 582, 583, 585, 593, 594, 603, 610, 626, 641, 707, 716, 731, 737, 741, 750, 751, 761, 767, 776, 790, 793, 801, 813, 829, 838, 844, 858, 859, 877, 887, 894, 902, 916, 956, 962, 988, 1013, 1094, 1095, 1127, 1162, 1163  

Szczecin
011, 015, 051, 063, 117, 125, 175, 233, 253, 401, 413, 454, 458, 459, 461, 486, 495, 523, 544, 558, 574, 588, 623, 625, 728, 766, 772, 774, 775, 831, 850, 903, 911, 919, 991, 1011, 1015, 1022, 1025, 1055, 1070, 1072, 1074, 1083, 1137, 2001, 2002, 2003, 2004, 2008, 2010, 2012, 2014, 2016, 2018, 2020, 2022, 2024, 2026

 Tarnowskie Góry
003, 134, 155, 187, 203, 225, 232, 242, 243, 249, 250, 263, 283, 299, 300, 301, 308, 310, 329, 353, 385, 399, 410, 419, 425, 434, 442, 470, 471, 473, 487, 509, 511, 522, 538, 542, 545, 546, 551, 578, 590, 605, 635, 638, 660, 662, 665, 666, 693, 694, 695, 712, 720, 726, 736, 738, 747, 753, 763, 765, 782, 792, 796, 810, 841, 843, 847, 852, 853, 860, 875, 909, 915, 950, 958, 961, 964, 966, 981, 982, 983, 986, 992, 1006, 1019, 1030, 1031, 1033, 1038, 1044, 1045, 1089, 1116, 1120, 1124, 1129, 1130, 1142, 1153, 1154, 1158, 1159, 1167, 1173, 1174, 2028, 2029, 2030, 2031, 2032, 2033, 2034, 2035, 2036, 2037, 2038, 2039, 2040, 2041, 2042, 2043, 2044, 2045, 2046, 2047


 Warszawa
193, 248, 293, 330, 392, 426, 537, 602, 612, 659, 690, 744, 745, 779, 805, 820, 822, 828, 830, 868, 873, 884, 895, 896, 933, 940, 953, 960, 976, 979, 980, 984, 996, 997, 998, 1007, 1008, 1009, 1010, 1012, 1014, 1036, 1039, 1042, 1081, 1082, 1085, 1087, 1098, 1103, 1104, 1107, 1121, 1182


Wroclaw
023, 037, 091, 259, 275, 282, 342, 378, 411, 449, 469, 496, 555, 636, 671, 800, 812, 826, 839, 869, 878, 882, 888, 889, 890, 891, 897, 898, 899, 908, 912, 924, 926, 927, 928, 929, 935, 937, 954, 959, 963, 993, 994, 1003, 1004, 1017, 1034, 1035, 1041, 1049, 1056, 1075, 1076, 1077, 1078, 1091, 1092, 1093, 1096, 1099, 1111, 1131, 1132, 1148, 1150, 1151, 1152, 1164, 1165, 1166, 1170, 1171, 1178, 1183, 2000, 2005, 2006, 2007, 2009, 2011, 2013, 2015, 2017, 2019, 2021, 2023, 2025, 2027




Fordította és szerkesztette: Tapi
Forrás:pl.wikipedia.org  (lengyel)
Képek: különböző internetes oldalakról

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése