Üdvözlet!

Köszöntök minden ide tévedő látogatót! Remélem megtalálja amit keres, vagy más, érdekes témát! Kellemes nézelődést kívánok!

2013. február 1., péntek

PKP EU07 sorozat




PKP EU07 072 és társa várakozik Krakkó főpályaudvarán.

Az EU07 mozdonytipus univerzális vontatójármű, használható személyszállító vonatokhoz melyek max. sebessége 120 km/h és könnyű tehervonatok vontatására is alkalmas. Ez a megjelöléséből is látszik, E=elektromos, U=univerzális. A gyártásuk 40 évvel ezelőtt kezdődött és a mai napig meghatározó szerepet tölt be a lengyel vasúton.
Az EU07 mozdony történelme szorosan kapcsolódik az EU06-os mozdonyokhoz. 1959-ben írt alá szerződést a Metropolitan Vickers Electric Co. és Angielski az EU06 tipus gyártója a lengyelországi Pafawag mozdonygyárral a licenszvásárlásról. 20 db angol mozdony érkezett Lengyelországba, és ezek mintájára megkezdődőtt a EU07-sek gyártása.
Az első mozdony 1965-ben készült el, gyári jele a 4E. 1974-ig a Pafawag összesen 240 db mozdonyt gyártott le. 1976-77 között a 241-244 pályaszámú gépek EP08 (002-005) tipúsuak lettek. Ezek sebessége 140 km/h volt, a többi berendezésük változatlan maradt. A 80-as években újra kezdték a termelést. A megvásárolt licensztól azonban kissé
eltértek a mozdonyok külsejében. A mozdony hosszabb lett és autómatikus kapcsolókészülékkel lett ellátva. Ezenkívül a súlya is nagyobb lett. Az oldalai is erősebbek lettek. A korszerűsitett mozdonyok gyári jelőlése így 303E volt. 1983 és 1992 között gyártott az MKP. Az első a 301-es pályaszámú gép volt, itt összesen 242 db készült.

Az EU07 sorozatú mozdony rajza.

A mozdony négy hajtott tengellyel rendelkezik, a tengelyeken helyezkednek el az egyenként 500 kW teljesítményű motorok. A mozdonyokon található távvezérlési csatlás is, így több is irányítható egy gépről. A járműszekrény nagy korrózióállóságú acélból készült. A mozdony belseje 3 részre osztható. A két végén a vezetőfülkék, középen a géptér.
A vezetőfülke tágas központi része a vezetőasztal. Kezdetben besüllyesztett fűtőelemek voltak, amiket később szabványos villamos fűtés váltott fel. A géptérben találhatóak a szellőző motorok, kompresszor és sűritett levegős egységek, a kisfeszültségű készülékek és a pneumatikus berendezések. Az alvázra vannak felfüggesztve a légtartályok és az akkumulátor szekrény.
A forgóváz hegesztett keretű kereszttartó gerendákkal. A forgóváz és a szekrény kúpos csappal (királycsap) kapcsolódik egymáshoz. A mozdony rugózása kétlépcsős ennek köszönhetően nagyon csendes a jármű és a pályát is kíméli. A mozdony Oerlikon fékrendszerű, mint az összes többi lengyel jármű. A mozdony több mint 40 éves pályafutása alatt nem kapott
jelentősebb fejlesztést. Ez nem meglepő mivel a járművek a gyártás időpontjában az egyik legkorszerűbbek voltak. A kilencvenes évek elején kezdtek el gondolkozni a mozdonyok korszerűsítésén, fejlesztésén. 1995-ben megcsinálták az EP07 sorozatú járműveket amelyeknél az áttételt módosították 79:18-ról 76:21-re. Ez csökentette a motorok sebességét.
A mozdony tervezési sebessége ettől függetlenül változatlan maradt. Az elkövetkezendő tíz évben ennek megfelelően 100 mozdonyt építettek át. A mozdonyok festése az idők során gyakran változott. Találhatunk zöld és sárga homlokfalú gépet is. Nemrég bevezették azonban az egységes színtervet. A javítások során (sajnos) eltávolítják a díszítő elemeket, ezek elsősorban alumínium szallagok voltak. Ilyenkor a fényszórókat is átalakítják így különböző esztétikájú és megjelenésű gépekkel találkozhatunk. A gyártáskori nagy (gyakran fazék lámpának is nevezett) fényszórókat kisebbekre cserélték.
A mozdonyok felújítását Krakkóban és Gdyniában végzik az itt készült 303E típusokat a jellegzetes zöld fecskefarokról lehet felismerni ami a mozdony elején található. A mozdonyok több mint 40 éve megbízhatóan működnek a lengyel vasúton és eddig semmi nem utal arra, hogy le kéne cserélni őket.
Így még sokáig láthatjuk őket hosszú személyszállító vonatok élén.

Műszaki paraméterek:

Hajtómű típus: Elektromos
Gyártó: Pafawag Wrocław, Cegielski
Modell: 4E ( Pafawag )
303E( Cegielski )
Gyártása: 1965-1994
Összesen termelt: 483 db
AAR kerék profil.: BB
Tengely elrendezés: Bo'Bo "
Nyomtáv: 1.435 mm
Kerék átmérő: 1.250 mm
Hossz: 15,915 m
Szélesség: 3,038 m
Magasság: 4,343 m
Mozdony tömeg: 80 t
Elektromos rendszer: 3000 V DC
Vontatási motorok tip.: EE 541B
Áttétel arány: 79:18
Végsebesség: 125 km / h
Teljesítmény: 2000 kW (2680 LE)
Vonóerő: 280 kN
Mozdony fék: Oerlikon
Sorozat: EU07
Becenevek: Siódemka (hetes) , Anglik (az angol licenc miatt)

PKP EP07 412 Kraków-Plaszów pályaudvaron.



Az EU07-es vezetőasztala.

Forrás: Wikipédia,
             www.psmkms.krakow.pl (a képek is innen származnak)

Fordította/Szerkesztette: Tapi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése