Üdvözlet!

Köszöntök minden ide tévedő látogatót! Remélem megtalálja amit keres, vagy más, érdekes témát! Kellemes nézelődést kívánok!

2013. január 19., szombat

ZSSK 840 sorozatú motorvonata




A 840-es sorozatú motorvonatot a regionális és elővárosi forgalomra szánták normál nyomtávon. A hat darab motorvonatot a Bombardier Transportation, a Stadler AG. és a ZOS Vrútky cégek gyártották. A típusa a GTW 2/6. A motorvonat három részből áll: vezetőállásos  kocsi, motoros egység, hátsó vezetőállásos kocsi. 
A két vezetőállásos kocsi alumíniumból készült. Középen az acélból készült meghajtó egység található. A vezetőállásos kocsik alacsony padlósak, kivéve a vezetőállások mögötti, forgóvázak feletti részt.


ZSSK 840 005 Zólyom állomáson, háttérben a várral 2004. 10.12-én.
Fotó: atidas




Sorozat 840
Előző kijelölés nincs
Gyártó cégek: Bombardier,
Stadler Fahrzeuge
 ZOS Vrútky
Gyári jelölés GTW 2/6
Gyártási év 2003
Nyomtáv 1435 mm
Tengely elrendezés 2'B 2 '
Maximális sebesség 115 km/h
Motorvonat teljes hossza 38740 mm
Vonófej nélküli hossz 37514 mm
Motorvonat szélessége 3000 mm
Sínkorona feletti magasság 3850 mm
Az utasteres rész hossza 16459 mm
Meghajtó egység hossza 3900 mm
Önsúly 57,8 t
teljes tömeg 77,7 t
az emelt rész magassága a sínkoronától 615 mm
nyitott ajtók szélessége 1350 mm
tengelytáv (hajtott forgóváz) 2100 mm
tengelytáv (futó forgóváz) 2100 mm
Hajtó kerékátmérő 860 mm
Futó kerékátmérő 750 mm
Bejárható legkisebb ívsugár 100 m
ülőhelyek száma (egész motorvonaton) 94 +16
Az állóhelyek száma (az egész motorvonaton) 119
Dízelmotor típusa MTU 12V 183 TD13
  A motor teljesítménye 564 kW
  Motorfordulatszám 2100 f/perc
  Hengerek száma 12
üzemanyagtartály kapacitása 500 l
erőátvitel Elektromos AC-AC
vontatási generátor típusa SDV35.07-16
Vontató-motor típusa 6RIA 4548 G
vontató motorok száma 2 db
Vonóerő 69 kN
Darab szám 6 db



ZSSK 840 004-6 javításon a zólyomi műhelyben.
(Fotó: atidas)


A motorkocsi alatt összesen kettő forgóváz van. Ezek a vezetőfülke alatt találhatók. A meghajtó egység alatt van a két meghajtó tengely. Ezért lehet azt mondani, hogy a középső rész önmagában egy forgóvázat képez. A tengelyeket villamos motorok hajtják meg. A két végén elhelyezkedő forgóvázak ún. futó forgóvázak. A forgóvázak légrugósak. A modern utastérben 94 fix ülőhely, 16 lehajtható ülés, és 119 állóhely van. A motorkocsi oldalán nagyméretű sötétített ablakok vannak, amelyek jó kilátást biztosítanak. Oldalanként kettő Bode rendszerű, kétszárnyú feljáróajtót építettek be, úgy, hogy a kocsiegységeken csak oldalanként egy-egy van. Az „A” oldali kocsiegységben található a vákuumos WC, amelyet mozgássérültek is használhatnak. A "B" végi kocsi rész  előterében lehet biciklit, sílécet vagy babakocsit tárolni. A kerekes székesek le és felszállását megkönnyíti a lehajtható rámpa, amit a mozdonyvezető működtethet. A feljáróajtók csak 3km/h alatti sebességnél nyithatók, nyomógomb segítségével. Zárás előtt a rendszer hangjelzéssel jelzi az ajtók záródását, amik a nyitás után 4 perccel automatikusan visszazáródnak. Ha a záródó ajtók akadályba ütköznek, automatikusan vissza nyílnak és a jármű nem indítható el. Az ajtókon kívül és belül világító nyomógombok vannak. A kerekesszékesek számára is van egy nyomógomb, hogy a vezető a műszerfalon lássa, hogy van ilyen le- vagy felszálló. Ilyen esetben a vezető segít a felszállásnál.
Az utastér megfelelő hőmérsékletét a légkondicionáló berendezés biztosítja, ami a két oldali feljáró ajtók között helyezkedik el. Nyáron friss levegővel szellőzteti az utasteret, télen meleg levegő áramoltatásával fűti azt. Ha nem megfelelő a szellőzés az utasok számára, azt lehet segíteni a kibuktatható ablakokkal. A légkondicionáló berendezés működését mikroprocesszoros egység ellenőrzi és +22 ° C-on tartja az utastér levegőjét. A beállított értéket módosítani lehet. A jármű telephelyen tartózkodáskor külső csatlakozással előfűteni, illetve akkumulátorát tölteni lehet. A motorvonat belső világítása fénycsövekkel történik. A 26 fénycső kellően bevilágítja az utasteret. Ha az akkumulátorok feszültsége 19V alá csökken a vészvilágítás kapcsol be a fénycsővilágítás helyett.



A "B" kocsi rész utastere. Mindent jól látni: az utastájékoztató kijelzőjét,
a kényelmes üléseket és a bicikli tárolót, valamint a feljáró ajtókat.
(Fotó: Karel Furis)


A vákuumos WC. (Fotó: Karel Furis)


A motorvonatba telepítettek hangos és vizuális utastájékoztató rendszert. A kezelése a mozdonyvezető feladata. Közli az utasokkal a következő megállás helyét, az ajtók záródását és időjárás okozta kellemetlenségekre is felhívja a figyelmet, pl: télen.
A motorvonat középső egysége a meghajtó egység. Itt helyezkedik el a dízelmotor (MTU 12 V 183 TD 13), összekapcsolva a szinkrongenerátorral (típusa: SDV35.07-16). A generátor három fázisú. A motorvonat összes elektromos rendszerét, és a vontatómotorokat is ez a generátor táplálja. A motor leállításakkor az akkumulátorok veszik át szerepét. A motortérben található az üzemanyag tartály, amelynek kapacitása 500l. Itt van még a légsűrítő (KNORR VV 120) és egyéb levegős berendezések: légszárító, EP szelepek, olajleválasztó, stb. A meghajtóegységben középen átjáró folyosó van kialakítva, hogy az utasok és a személyzet a két kocsirész között átjárhassanak. A folyosó két oldalán hangszigetelt burkolatokkal van eltakarva a motor és az egyéb gépezeti egységek. A karbantartó személyzet részére a megfelelő kulcsokkal a burkolatok eltávolíthatók. A kocsirészek között harmónika-szerű átjáró van, és csuklós acél bekötőkarokkal, valamint lengéscsillapítókkal vannak összekötve. Az elektromos vezetékek flexibilis burkolatban vannak átvezetve két kocsirész között.


A két utas rész közötti átjáró a meghajtóegységen keresztül.
(Fotó: Zeleznicne.info)

A motorvonat két végén találhatók a vezetőállások. Ezek saját légkondicionáló berendezéssel vannak ellátva. A vezetőfülkék az utastértől válaszfallal vannak elválasztva. A vezetőállásba csak az utastérből lehet bejutni. Az ajtóba nagy felületű üveget illesztettek, amelyet sötétítő rolóval el lehet takarni, ha a vezető nem szeretné, hogy az utasok belássanak a vezetőfülkébe. A vezetőfülékét két egyenként 18W-os fénycső világítja meg. Egy darab vészvilágítást is beépítettek. Az ellenőrző és kezelőszervek, valamint a mérőműszerek ergonómikusan és kézreállóan vannak elhelyezve a vezető körül. A vezetőállás felett a tetőn két szarv-szerű rádióantenna van felszerelve. A vezetőállás alá szerelték be az elektro-pneumatikus vezérlésű légsípot, és kürtöt, amelyek pedál és nyomógombal is működtethető. Az ablaktörlőket elektromos motorok mozgatják, három ütemben. Mindkét oldalon nagyméretű fűthető visszapillantó tükrök vannak felszerelve. A motorvonat leállítása esetén automatikusan behajtódnak, de mikor újra elfoglalja a vezető a helyét és üzembe helyezi a vezetőállást, a tükrök visszaállnak korábban beállított pozíciójukba. A fényszórók fehér és vörös fénnyel is világíthatnak, menetiránytól függően, mivel két izzót szereltek be. A két alsó fényszóró távolsága: 1000 mm. A felső (homlok-) fényszóró magassága: 3700mm a sínkoronától mérve. Így a vasúton szokásos három pontú világítás itt is megvan.


A "B" kocsi rész utastere. Előtérben a bicikli tároló résszel.
(Fotó: Zeleznicne.info)


A motorkocsi meghajtó egysége.
(Fotó: Roman Pethö)

A motorvonat a Mirel VZ1 éberségi és vonatbefolyásoló berendezéssel van felszerelve.Az éberségi berendezés úgy lett programozva, hogy 30km/h alatt 18 másodpercenként, 30 és 60 km/h között 6 másodpercenként, 60 km/h fölött 5 másodpercenként kell lenyomni a kezelőgombot. Ha valamely okból nem nyomják le a gombot kellő időben, akkor a számítógép felfüggeszti a rendszert és vészfékkezéssel kürtszó kíséretében megállítja a vonatot.  A vezetőasztalt bekapcsolni egy három állású kulcsos kapcsolóval lehet, amelyet a „nulla” állásban lehet kivenni és a másik oldali vezetőasztalba behelyezni. A kapcsoló három állása: üzem, nulla, felfüggesztés. Üzem állásba helyezve a fedélzeti számítógép ellenőrzi a rendszereket ha hibát talál az kiírja a kijelzőre, valamint naplózza azt. Ha a motorvonat nem a kiválasztott irányban indul el, akkor 6 méter megtétele után kürttel jelez, 10 méter után vészfékezést alkalmaz. Ez akkor fordulhat elő, ha a jármű meredek pályaszakaszon megáll és valamilyen okból nem tud ugyanabba az irányba újra elindulni.
A vezetőasztalon az irányváltó egy forgó kapcsoló, melynek három állása van: előre, nulla és hátramenet. Irányt váltani, csak álló helyzetben és fékezett állapotban lehet. Ha egyik feltétel nem adott, az irányváltás nem lehetséges, a vezérlő rendszer letilt.

A motorvonat kétféle fékkel van ellátva: pneumatikus működésű tárcsafék és retarder (motorfék). Elektronikus vezérlésű csúszásgátló is be van építve, amit a számítógép vezérel, ha észleli a kerekek blokkolását. Ilyenkor kinyitja a elektro-pneumatikus szelepet és pillanatra oldja a féket. A rugóerő tároló féket a hagyományos kézifék helyett alkalmazták.
A kerekek illetve a nyomkarima kopását csökkenteni hivatott az ún. Nyomkarima kenő berendezés. Szakaszos működésű, de kézzel is lehet működtetni. Az automata üzem szerint 1500 méterenként fúj kenőanyagot a nyomkarimára. Ezt a kézi beavatkozással sűríteni lehet. Üzemzavar esetére levegős kiiktató szelep van a vezetőasztal alá beszerelve. A motorvonat mindegyik kerekéhez szereltek ilyen kenőberendezést. Az automatikus kenés 15 km/h-nál nagyobb sebesség esetén lép működésbe. A kézi működtetés első sorban a műhelyi próba miatt lett kialakítva. A hajtott tengelyeknél homokszóró berendezés is van a kerékperdülés megakadályozására. Sűrített levegő segítségével fúvókákon keresztül jut a kerekek elé a sínre, mindig a menetiránynak megfelelő oldalon. A motorvonat hajtott tengelyei még keréktisztítóval is felszereltek, így elkerülve a kerékfelület koszolódását, ezáltal a folyamatos megcsúszást, vagy a kerékperdülést. A meghajtó egységben Alfa 80 típusú tűzoltó berendezés is van. 

A  motorkocsi Shaku vonófeje a takarólemezzel.
(Fotó: zeleznicne.info)

A motorvonatokból maximum három egység kapcsolható össze szinkron üzembe. Ilyen esetben csak a két végén lévő vezetőállásról lehet irányítani, a közbensőkről nem. A motorvonat a Shaku automata kapcsolóval van ellátva, amely mechanikusan, levegősen és elektromosan is összekapcsolódik a másik motorvonattal. Ha nem azonos típusú motorvonattal, de Shaku készülékkel kapcsolódik, akkor csak mechanikusan és levegősen létesül kapcsolat, elektromosan nem. Azért nem, nehogy két eltérő rendszer találkozásakkor üzemzavar keletkezzen.
A motorvonat kényelmes ülésekkel van ellátva, az utazás kellemes ilyen vonattal. Gyorsulása és fékezése jó. A kilátás a vonatból jó, igaz kihajolni nem lehet. 
A szlovákok lila kurvának nevezték el, a színe miatt és a kezdeti sorozatos megfekvései miatt, ami a számítógép és az elektromos rendszerek nehézkes összehangolásából adódott.
 Öszesen 6 db közlekedik belőlük. Mindegyik Poprádra van állomásítva, de pályafutásukat Zólyomban kezdték.

ZSSK 840 004-es Stadler motorvonata a zólyomi fűtőházban 2004 október 10-én.
(Fotó: atidas)


Forrás: saját jegyzetek, Zeleznicné infó weboldal leírás fordítása,
ZOS Vrútky, mint egyik gyártó,
ZSSK 840 sorozat üzemeltetése és karbantartása kézikönyv
Jaromir Bittner és tsai .: Kis atlasz mozdonyok 2007, Gradis Bohemia, 2006.

atidas

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése