Üdvözlet!

Köszöntök minden ide tévedő látogatót! Remélem megtalálja amit keres, vagy más, érdekes témát! Kellemes nézelődést kívánok!

2012. augusztus 3., péntek

Repülő Skót, LNER 4472


A Flying Scotsman (Repülő Skót) egy LNER A1osztályú gőzmozdony, amelyet közadakozásból vásárolt meg a brit nemzeti vasúttörténeti múzeum. A gépet öt év alatt újították fel az intézmény York-i műhelyében.




 TÖRTÉNETE:


A 21,6 méter hosszú, 97,5 tonnás mozdony a London and North Eastern Railway (LNER) doncasteri üzemében készült, a műhelyből 1923 február 24-én került ki. Pályaszámként az 1472-est kapta. 1924-re, amikor kiválasztották a brit birodalmi kiállításra, átszámozták 4472-esre, és megkapta a Flying Scotsman nevet. Elnevezése arra utalt, hogy minden nap 10 órakor indult Londonból a skót fővárosba, Edinburgh-ba.
1928-ban új szerkocsit kapott, amelyen egy folyosó biztosította, hogy a személyzetet a vonat leállítása nélkül is váltani lehessen. Ennek köszönhetően 1928. május 1-jén a Flying Scotsman teljesítette először egyhuzamban a London és Edinburgh közötti 632 kilométeres utat, lecsökkentve ezzel nyolc órára a menetidőt.
Öt évvel később, 1934-ben a Flying Scotsman a gőzmozdonyok történetében először lépte át hivatalosan az óránkénti 160,9 kilométeres (100 mérföld/óra) sebességet.
Az LNER utasszállító szerelvényeinek mozdonyai almazöld színűek voltak, így a Flying Scotsman is. A második világháború alatt azonban feketére festették. 1945-ben ismét visszakapta eredeti zöld színét, és átépítették LNER A3 Pacific osztályúvá. 1948-ban, a vasúttársaságok államosítása után a mozdony ismét új pályaszámot (60103) és színt (kék, majd Brunswick zöld) kapott. 1963-as "nyugdíjazásáig" ez maradt a színe.


 Nyugdíjban

A szolgálatból kivont mozdonyt egy vasúti restaurátor vásárolta meg. Alan Pegler visszaállította a Flying Scotsman 1930-as évekbeli formáját, majd amerikai körútra vitte. Később anyagi gondjai miatt eladta a mozdonyt egy brit üzletembernek, William McAlpine-nak, aki felújíttatta, majd 1988-89-ben Ausztráliában turnézott vele. A mozdony itt állította be a gőzmozdony által egyhuzamban megtett leghosszabb út (697 kilométer) rekordját. A következő években több gazdája is volt a gépnek.
2004-ben egy sikeres adakozási kampánynak köszönhetően a Flying Scotsman ismét köztulajdonba, a brit vasúttörténeti múzeum gyűjteményébe került. A mozdonyért több mint kétmillió fontot fizetett a National Railway Museum. Az összegből 415 ezer fontot a britek adtak össze, Sir Richard Branson, a Virgin-birodalom megalapítója pedig egymaga 365 ezer fontot adományozott. A fennmaradó összeget a nemzeti örökségalap biztosította.
2006-ban megkezdődött a több mint 80 éves, 4 millió kilométernél is többet futott mozdony alapos nagyjavítása a brit vasúttörténeti múzeum yorki műhelyében. A hatalmas gépet néhány hónap alatt szétszerelték, majd a több ezer alkatrész mindegyikét átvizsgálták. Kiderült, hogy az elemek és berendezések közül sok teljesen tönkrement vagy elhasználódott, így a mozdonyt lényegben újra kellett építeni.
2011 május 11-én, ötéves nagyjavítás után a yorki kiállítóhelyen bemutatták a közönségnek a felújított mozdonyt, amelyet a háborús időket idéző feketére festettek. Eredeti almazöld színét később kapja vissza. A múzeum 2011. szeptember 30-án bejelentette, hogy a Flying Scotsman 2012 késő tavaszára ismét alkalmas lesz szerelvények vontatására.



Nosztalgia úton Leamington Spa-nál. 




  Forrás: Wikipédia
Kép: Wikipédia


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése