Üdvözlet!

Köszöntök minden ide tévedő látogatót! Remélem megtalálja amit keres, vagy más, érdekes témát! Kellemes nézelődést kívánok!

2012. július 1., vasárnap

MÁV M40 (408) sorozat. A Púpos

A MÁV M40 sorozatú dízelmozdonyokat a Ganz-MÁVAG a MÁV részére készítette 1963 és 1970
 között. A mozdonyok beceneve „Púpos” lett a géptérből púpként kidudorodó vezetőfülke miatt. Új sorozatszáma: 408

 M40 232 Hatvanban. Letétes. (2011)



 Története:


A hazai vasúti közlekedésben az 1950-es évek végétől előtérbe került a gőzvontatásról a korszerűbb dízelvontatásra való áttérés. Ehhez szükség volt új dízelmozdonyok beszerzésére.
A dízelesítési program keretében már 1960-ban megkezdődtek az új mozdonytípus tervezési munkálatai, melyet 1963-ban két prototípus, a DVM6 elkészítése követett. A prototípusok tesztelése alatt szerzett tapasztalatok figyelembevételével kidolgozott típus sorozatgyártása 1966-ban kezdődött, 7 darab normál nyomtávú (DVM8-1) és 3 darab széles nyomtávú változat (DVM8-2) legyártásával – utóbbiak Záhonyban teljesítettek szolgálatot. 1967-ben az előző évben legyártott mozdonyokhoz képest apróbb változtatásokkal további 25 normál – és 5 széles nyomtávú példány készült, ezek voltak a DVM8-3 és DMV8-4 jelzésű gépek. A típus utolsó sorozatában 1968 és 1970 között 40 darab mozdony készült el, a DVM8-5 -6 -7 típusjelekkel – az alváltozatok között apró különbségek voltak.
A mozdony igen jó konstrukciónak számított, a maga korában több tekintetben is a világszínvonalat képviselte, olyannyira, hogy módosított változatai külföldön is vevőre találtak (DVM9: Kuba, DVM11: Egyiptom). Mivel az eltérő időben épült, eltérő műszaki adottságokkal rendelkező járművek karbantartása nem volt hatékonyan megoldható, az 1970-es évektől a mozdonyok egyes részeit átépítették, annak érdekében, hogy a fenntartásuk egyszerűbben legyen megoldható.
Az 1980-as években a villamos vontatás térhódítása, valamint az 1990-es években a szállítási igények csökkenése következtében az M40-es mozdonyok alkalmazási területe jelentősen beszűkült. 1992-ben kezdődött a sorozat fokozatos selejtezése. Jelenleg 25 darab van állományban. Záhony, Hatvan, Szombathely és Dombóvár között van elosztva , de 2 db a GYSEV-nél van. A Záhonyban dolgozó M40 113 kivételével valamennyi eredeti kivitelű mozdony letétes, már nem dolgozik. A 224-es a hatvani rendező tartalékosa. Az Usgyik (6341-es sorozat) üzemképtelensége miatt néha személyvonattal közlekedik a 81-es vonalon.


 M40 220 Hatvanban letétes (2011).


Rövid leírás:

A mozdony vonali és tolatószolgálat ellátására készült. Erőforrása egy 16 hengeres, 16 VFE 17/24 GANZ-Jendrassik típusú dízelmotor 1200 1/min maximális fordulatszámmal. A dízelmotor egy egyenáramú generátort hajt, a generátor által termelt villamos energia működteti a jármű tengelyein lévő soros gerjesztésű vontató motorokat. A szabályozó berendezés biztosítja, hogy - a jármű sebességétől függetlenül - a dízelmotor által leadott teljesítmény teljes egészében kihasználható legyen. A mozdonyok korábban VAPOR-HAGENUK (000-ás és 100-as csoport) illetve CLAYTON-RO (200-as csoport) típusú vonatfűtő kazánokkal voltak felszerelve, ezeket azonban mára kiszerelték a járművekből.
E mozdonytípusból gyárilag a 000, 100, 200 és 900 pályaszámcsoportú járművek készültek. A 000 pályaszámcsoportú mozdony eredetileg 800 lóerős, a 100 és 200 pályaszámcsoportú mozdony pedig 1000 lóerős motorral készült. A járművekben - a dízelmotorok teljesítményén kívül - további eltérés a forgóváz-szekrény kapcsolatban és a hűtésvezérlésben volt. A 900 pályaszámcsoportú járművek fűtőberendezéssel nem rendelkeznek. A felújított gépek a 300 pályaszámcsoportba lettek számozva és  CAT 3512 típusú motorral, vonatfűtés nélküli kialakítással rendelkeznek. Csak három darab van belőlük.
Ezeket a mozdonyokat jelenleg állomási tolatásokra, illetve kisebb terhelésű tehervonatok továbbítására használják. Manapság sok van letétben.


GyártóGANZ-MÁVAG (Magyarország)
Szállítás éve1966-1970
TengelyelrendezésBo'Bo'
Engedélyezett legnagyobb sebesség100 km/h
Tömeg76 t
Legnagyobb tengelynyomás190 kN
Névleges teljesítmény740 kW
Indító vonóerő160 kN
Legkisebb bejárható ívsugár80 m
Ütközők közti hossz14250 mm




A prototípusok:

 Az M40 001 és 002-es mozdonyok a Ganz.MÁVAG DVM6-1 jellegű konstrukcióhoz tartoztak. Gyári pályaszámuk DVM6-1-198 és DVM6-1-199 volt. A mozdonyok az M40 001 és 002-es pályaszámokat csakis a próbafutások során viselték, mivel a MÁV a próbafutások után nem vette át a mozdonyokat. Ezért a gyártó 1969-ben eladta azokat a diósgyőri Lenin Kohászati Műveknek. Ott az A27 001 és 002 pályaszámokat kapták meg. 1989-ben selejtezték őket.
A gépek erőforrása a Ganz-MÁVAG 16 VFE 17/24 típusú, 1000 LE (736 kW) teljesítményű dízelmotorja volt.

A remot:

Az első, mondhatni kísérleti példány az M40 203.as volt. Ebbe a mozdonyba egy Jenbacher J316DS típusú dízelmotort építettek be a szolnoki járműjavítóban a Ganz-Hunslet közreműködésével, a mozdony többi részét nem korszerűsítették. Évekig járt ezzel a motorral. A gép ma már nem közlekedik. Egyedülálló becenevet is kapott Szombathelyen: Jennifer.

További három példányt az elmúlt években korszerűsítettek, új (Caterpillar) motorral láttak el, M40.3 sorozatnak átszámoztak. Eredetileg 10 mozdonyt korszerűsítettek volna, ám idő és pénz hiányában csak három mozdony esett át a remotorizáción. A munkát a dombóvári Baross Gábor Gépészeti Főnökség végezte el. A mozdonyok: M40 214 → M40 301, M40 104 → M40 302, M40 234 → M40 303. A ma is működőképes mozdonyok jelenleg elsősorban tartalékos, tolató és helyi tehervonati szolgálatot teljesítenek. A mozdonyok a záhonyi fűtőház állományába tartoznak.


Érdekesség:

A hatvani Púposok a '90-es évek elején Losoncig jártak ki személyvonatokkal. Ám hamar lecserélték őket Búvárokra (ZSSK 750 sor.) a szlovák személyzet nem volt megelégedve velük. Panaszkodtak a teljesítményre és az alacsony ajtóra a fülke oldalán, mely okozott némi "fejfájást" ha nem hajolva lépett fel a vezér.

A dombóvári gépeknek bizony sokszor úgy állították be a teljesítményét, hogy egy komlói kanyar alkalmával kiültek a szerelők a géptérre és ott menet közben állítottak. Ez azért volt, mert a rengeteg javításos gép miatt sokszor foglalt volt a vízellenállás, így hamarabb be lehetett állítani a gépet, nem kellett a sorba beállnia, még lesz neki hely.



Honállomás Állomásított mozdonyok Megjegyzés
Dombóvár 105, 225, 235
Hatvan 201, 220, 224, 232 201: kiégett
Istvántelek 112, A27 003 112: félreállítva, "alkatrészdonor"
Sopron (GYSEV) 401, 402
Szombathely 203
Záhony 003, 006, 103, 113, 115, 228, 301, 302, 303, 909, 910, 911
Nosztalgia A27 004


Púpos vég. M40 240 tehervonat továbbítása közben gyulladt ki a becskei alagútnál.



A hatvani fűtőház 2011 májusa. Előtérben a 224-es Púpos.


A rotyogó Jendrassik motor hangja vonatkitoláskor. (M40 232)




M40 220 indítása és motorjáratás Hatvanban.




 Forrás: Wikipédia és MÁV-Trakció
Leírást átszerkesztette: Atidas
Fotó: K. A.




2 megjegyzés:

  1. Imádtam és a mai napig imádom ezeket a gépeket!!!

    VálaszTörlés
  2. Imádtam és a mai napig imádom ezeket a gépeket!

    VálaszTörlés