Üdvözlet!

Köszöntök minden ide tévedő látogatót! Remélem megtalálja amit keres, vagy más, érdekes témát! Kellemes nézelődést kívánok!

2012. június 8., péntek

MÁV M62 (628) sorozat.Szergej

A MÁV M62 sorozat a MÁV részére szállított legnagyobb darabszámú fővonali Co'Co' tengelyelrendezésű dízel-villamos mozdony sorozata. Beceneve „Szergej”.


M62 jellegrajza és főbb méretei



MÁV M62 228 és M62 230 pihen Ferencvárosban.


Történet:
Az M62-t a Vorosilovgrád-i mozdonygyár (ma: Luhanszki Mozdonygyár) fejlesztette ki a MÁV megrendelésére. Később a típust a Szovjetunióban és néhány más volt szocialista országban (Mongólia, Kuba, Lengyelország és Csehszlovákia) is üzembe állították. A sorozatot hazánkba 1965 és 1978 között szállították M62 001 és 270, széles nyomtávú változatban pedig M62 501 és 518 közötti pályaszámokkal. A hetvenes évek végén 3 db széles nyomtávú mozdonyt átalakítottak normál nyomtávolságúra, így a hagyományos M62 sorozat 001-töl 273-ig terjedt.A mozdonyt fővonali tehervonatok továbbítására tervezték. Motortípus: 14 D 40, 12 hengeres, kétütemű feltöltött 750 1/min maximális fordulatszámú dízelmotor. A dízelmotor külső gerjesztésű egyenáramú generátort hajt, a termelt villamos energia működteti a jármű tengelyein levő soros gerjesztésű vontatómotorokat. A vontatómotorok fogaskerék áttételen keresztül hajtják a kerékpárokat. A szabályozás lehetővé teszi a maximális motorteljesítmény sebességtől független kihasználását. A járművet vonatfűtő berendezéssel nem szerelték fel. A normál nyomtávolságú mozdonyokat az egész országban szétosztva megtalálhatjuk, míg a széles nyomtávú mozdonyok a Záhony–Fényeslitke–Eperjeske átrakó körzetben dolgoznak, záhonyi telephellyel. Bár az M62 sorozat alapvetően tehervonatok vontatására lett beszerezve, már a kezdeti időktől használták nehéz személyszállító vonatok továbbítására. Saját fűtőgenerátor híján a fűtési szezonban kezdetben kazánkocsival (gőzfűtéssel), később VFK villamos fűtőkocsival kiegészítve közlekedtek. Nagy szerephez jutott a sorozat a Balaton két partjának nyári csúcsforgalmában is, eleinte mind a kanizsai, mind a tapolcai, utóbb már csak az északi parti vasútvonalon.
A sorozat jelentősebb selejtezése az igények csökkenésével 1992-ben kezdődött, darabszámuk a selejtezésekkel és külföldi eladásokkal mintegy a negyedére csökkent. Jelenleg 85 darab van állományban. Szolnok, Szeged, Záhony, Bp. Ferencváros, Dombóvár, Hatvan, Miskolc, Szombathely, Székesfehérvár és Debrecen között vannak elosztva. A járművek jelenleg 628-as sorozatszámon közlekednek.

GyártóLuhanszki Mozdonygyár (Szovjetunió)
Szállítás éve1965-1974
TengelyelrendezésCo'Co'
Engedélyezett legnagyobb sebesség100 km/h
Tömeg116.5 t
Legnagyobb tengelynyomás194 kN
Névleges teljesítmény1470 kW
Indító vonóerő370 kN
Legkisebb bejárható ívsugár100 m
Ütközők közti hossz17550 mm

Az eredeti kialakítású meglévő járművek listája (klasszik):
  • 001: Szolnok
  • 053: Záhony
  • 057: Szeged
  • 089: Szeged
  • 096: Szeged
  • 104: Ferencváros (üzemképtelen)
  • 108: Hatvan
  • 109: Szeged
  • 116: Dombóvár
  • 120: Szolnok
  • 127: Debrecen
  • 144: Miskolc (üzemképtelen)
  • 145: Szeged
  • 146: Záhony
  • 151: Dombóvár
  • 157: Záhony
  • 163: Szombathely
  • 165: Székesfehérvár
  • 175: Dombóvár
  • 178: Miskolc
  • 187: Záhony (javításon)
  • 191: Debrecen
  • 194: Szeged
  • 203: Dombóvár
  • 204: Debrecen
  • 210: Záhony
  • 213: Záhony
  • 215: Debrecen
  • 223: Szeged
  • 224: Hatvan
  • 227: Ferencváros (üzemképtelen, megbontva)
  • 228: Hatvan
  • 230: Ferencváros
  • 231: Székesfehérvár
  • 232: Záhony (javításon)
  • 235: Dombóvár
  • 260: Szombathely
  • 265: Ferencváros
  • 271: Záhony
  • 272: Záhony
  • 501, 503, 505, 508, 509, 517, 518, 519: Záhony 
 M62 262 Ferencvárosban 1989 09.22-én.
(Fotó: Martin Welzel)


H-MÁVTR M62 330. A kép a cég honlapjáról származik.




 A 300-as sorozat.
A remotorizált Szergej. Avagy: Szovjet gép Amerikai motorral.
1999-ben megkezdődött a motorcserés felújítás. A nagyobb teljesítmény és a magasabb üzemkészség biztosítása, valamint a gáz- és dízelolaj fajlagos felhasználásának csökkentése érdekében szükségessé vált a járművek korszerűsítése. Ennek során a mozdony CAT 3512 B DITA SC, illetve MTU 12V 4000 R 40 típusú EURO2-es követelményeknek megfelelő dízelmotort kapott. A nagymértékben korszerűsített mozdonyok a 300-as pályaszámcsoportba kerültek át. Az átalakított gépekbe új Caterpillar és MTU dízelmotorokat építettek be. Az M62 301, M62 303 és M62 304 pályaszámú gépek MTU-motort, a többi Caterpillar motort kapott. A remotorizációs felújítás keretében megújult számos segédüzemi berendezés is, így kicserélték a légsűrítőt is a bevált és széles körben alkalmazott Knorr VW450/150 típusúra. A vezetőállások is megújultak. A fülke belülről új burkolatot kapott és a vezető, valamint a bal oldali ülés fölé egy-egy spot lámpa lett beépítve. A vezetőasztal új kontrollert kapott, új kapcsolókat és egy mozdony üzemét felügyelő fedélzeti számítógépet. A mozdonyvezető munka közben a legújabb Grammer széken ülhet. Télen-nyáron a fülke hőmérsékletét klíma berendezéssel lehet szabályozni. 34 gépet remotorizáltak 2007-ig (M62 301-től M62 334-ig). A munkát a budapesti Északi Járműjavító alvállalkozóként és a szolnoki Járműjavító mint fővállalkozó végezte. Érdekesség, hogy ezek a járművek szintén megtalálhatóak a személyforgalomban is, vonatfűtési képességet azonban nem alakítottak ki bennük. A mozdonyok Miskolc, Szombathely, Székesfehérvár, Debrecen, és Budapest-Ferencváros között vannak elosztva.

Remot lista:
  • 301: Szombathely (MTU)
  • 302: Szombathely
  • 303, 304: Szombathely (MTU)
  • 305: Székesfehérvár
  • 306 - 313: Szombathely
  • 314 - 317: Székesfehérvár
  • 318: Miskolc
  • 319: Szombathely
  • 320: Miskolc
  • 321: Szombathely
  • 322: Debrecen (üzemképtelen)
  • 323, 324: Debrecen
  • 325, 326: Szombathely
  • 327: Debrecen
  • 328, 329: Miskolc
  • 330 - 332: Ferencváros
  • 333, 334: Ferencváros 

 
Remot psz Korábbi psz Eredeti pályaszám
M62 301 M62 257

M62 302 M62 270

M62 303 M62 253

M62 304 M62 177

M62 305 M62 205

M62 306 M62 171

M62 307 M62 196

M62 308 M62 262

M62 309 M62 513 M62 273
M62 310 M62 117

M62 311 M62 100

M62 312 M62 506

M62 313 M62 514

M62 314 M62 211 M62 113
M62 315 M62 219 M62 138
M62 316 M62 193 M62 183
M62 317 M62 198

M62 318 M62 263

M62 319 M62 181

M62 320 M62 058

M62 321 M62 158

M62 322 M62 145 M62 182 M62 200
M62 323 M62 244

M62 324 M62 113 M62 211
M62 325 M62 206

M62 326 M62 240

M62 327 M62 183 M62 193
M62 328 M62 147

M62 329 M62 216

M62 330 M62 255

M62 331 M62 071

M62 332 M62 200 M62 182
M62 333 M62 266

M62 334 M62 261



Egy Kubába exportált Szergej. 61 606 psz.




 H-MÁVTR M62 224 Somoskőújfalu állomásra érkezett tehervonatával.
(Fotó: atidas)

 MÁV M62 505 Záhonyban a szélesnyomtávhoz illő központi vonókészülékkel.
(Fotó: Bedenek József)


 M62 105 (az eredeti képen szereplő embert amatőr módon kimontíroztam)
(Fotó: Id. Kovács Sándor)


A lengyel modernizált Szergej. Érdekes a keskeny géptér megoldás.
A kép a www.flog.pl oldalról származik.




Forrás: Wikipédia,
MÁV-Trakció
Kiegészítette: atidas

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése