Ugrás a fő tartalomra

ZSR 755 sorozatú mozdonya


ZSR  755 001-5




ZSR 755 001-5 Ruttkán a depóban


Évente egyszer a ruttkai vasúti kiállítás alkalmával előveszik a raktárból az egyetlen Szlovák ipar által gyártott gépet. A dízelmozdony 755 001-5 számozást viseli, amely a 753 055-ös gépből lett átépítve a túrócszentmártoni gépgyárban (Martinská mechatronika). Néhány információ a mozgalmasnak nem igazán mondható gépről, aminek beceneve lett: "Tatra Eagle" Tátrai sas.


Főbb adatok:

Szolgálati tömeg: 72 t
Gyártás éve: 1997
Gyártó(k): CKD Praha (eredeti mozdonyt), Martinská mechatronická, ZOS Zvolen
Nyomtáv: 1435 mm
Tengelyelrendezés: Bo' Bo'
Ütközők közötti hossz: 17 070 mm
Teljes szélesség: 2950 mm
Szélső tengelytáv: 11 400 mm
Forgóváz tengelytáv: 2400 mm
Új kerékátmérő: 1000 mm
Legkissebb pályaívsugár: 100 m

Dízelmotor típusa: 12 PA4-185 V
Dízelmotor teljesítménye: 1420 kW
Dízelmotor fordulatszáma: 1500 1/perc
Üzemanyagkészlet: 3500 l
Erőátvitel: elektromos (AC/DC)
Vontatómotorok száma/ típusa:  4 / TE 005E
Maximális vonóerő:  180 kN
Csavarkomresszor típusa: Atmos 180
Vonatfűtés:  elektromos (3kV AC)



Rövid leírás:
A mozdony eredeti főkeretére hosszabb kasznit kelett építeni, mint a korábbi volt és kiegészült még egyéb dekorációs elemekkel is. A forgóváz-főkeret kapcsolat új, gumirugós támokat kapott.
A mozdony mindkét végén vezetőállás található, közöttük a motortér. A főgépcsoport kétoldalán  folyosó van, amely átjárhatóságot biztosít a két vezetőfülke között.  A burkolat, vagyis a kaszni rácsos szerkezetű üvegszálas panelekből készült, így rozsdásodás mentes. A korábbitól eltérően aerodinamikusabb külsőt kapott.



A gép oldala (részlet)


A Csörgőkből már jól ismert Pielstick motor



A mozdony motorja a Francia licenc alapján Szlovákiában (is) gyártott tizenkét hengeres Pielstick 12 PA4-185 típus. Készült a ZTS TEES Martin gyárban (Túrócszentmárton). A dízelmotor rugalmas tengelykapcsolóval kapcsolódik a főgenerátorhoz,valamint a kisegítő generátorhoz. A generátotokat a Danubius Elektrik pozsonyi gyára készítette. Villamos erőátvitelű főgépcsoport váltó és egyenáramú. Elektrodinamikus féket is kapott a gép, amelynek fékteljesítménye: 1215 kW. A segédüzemhez tartozó berendezések: csavarkompresszor (tip: Atmos 180), dízelmotor hűtőventilátor, akkumulátor töltő, hűtővíz-szivattyú, gázolaj-szivattyú. A levegős fék  Dako rendszerű, (maradt az eredeti), de kiegészült a villamos fékkel. A forgóvázakban kettő-kettő villamos vontatómotor van a kerékpártengelyeken elhelyezve. Mozdony sebességérője: LT Metra AZD LS-90. A vezetőálláson megtalálhatóak az ellenörző eszközök. A mozdonyt felszerelték egy Woodward mikroprocesszoros diagnosztikai funkciókat ellátó ellenörző egységgel is.

A mozdony vezetőasztala


A dízelmotor egy részlete.



Színezés: az alváz, forgóvázak és az üzemanyagtartály középszürke. Az alváz feletti rész, a kaszni grafit fekete.
Világítás: homlok oldalon alul egy-egy fehér és egy-egy vörös fény. Felül két fehér reflektor van egymás mellett. A szélvédő alatt a holoklemez két szélén 3-3 egymás alatti kiegészítő fényforrások lettek kialakítva.
A dízelmozdony 1997-ben szerepelt a Brno-i nemzetközi vásáron, mint teljesen Szlovákia ipara által gyártott mozdony. 1998-ban Nyitrán elnyerte a nemzeti díjat a dizájn miatt.
Vasúti és politikai változások miatt a mozdonyt nem alkalmazták a forgalomban, helyette egy ruttkai raktárban tengeti  napjait jobb sorsra várva. Amikor a gyártását engedélyezték, az volt a fő koncepció, hogy belföldi alkatrészekből álljon össze a mozdony, és ne kelljen importálni egy alkatrész sem. Ezzel mintegy bizonyítván a nemrég Csehországtól elszakadt Szlovákia, hogy képes saját erőből előállítani ipari terméket.



 Az egyik főlégtartály


 Az egyik forgóváz (jó tulajdonsága, hogy csereszabatos más sorozatéval is)


 Segédüzem (hűtővíz keringető szivattyú)


Az üzemanyagtartállyal egybeépített akkumulátorláda


A géptér egyik folyosója






Forrás:
Ing. Jaromir Pernička et al. : SM - dízelmozdonyok CD, ZSSK, az ipar, M-Press Kft., 2009
Jaromir Bittner et al. : kis mozdonyok atlasz 2007-Gradis Csehország, 2006.
Személyes kiegészítés.
 Képek forrása: Vlaky.net és Zeleznicne.info

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

MÁV V43 (431, 432 és 433) sorozat

MÁV-Tr V43 1366-os Szilije gyorsvonattal érkezik a Keletibe (érdekesség, hogy csak ennek a gépnek vannak megfordított áramszedői) A MÁV V43 sorozat a Magyar Államvasutak részére szállított legnagyobb darabszámú villamosmozdony-sorozata. Jelenlegi sorozatszáma 431. vagy 432 (Papagáj/Fecske), 433 (Cirmos). A magyar ipar 1963-ban megvásárolta egy szilícium-egyenirányítós mozdony licencét a nyolc gyárat tömörítő „50 periódusú vasútvillamosítás fejlesztésére alakult nyugati munkaközösség”-től. Az első hét mozdonyt a licencadó munkaközösség készítette a németországi Essenben, a V43 1008 pályaszámú mozdony már Magyarországon, Budapesten készült. A mozdonyok villamos részét a Ganz Villamossági Gyár, járműszerkezeti részeit a Ganz–MÁVAG gyártotta. 1963 és 1982 között közel 400 mozdonyt állítottak üzembe. Érdekessége a sorozatnak, hogy az első mozdonyok az akkor még 16 kV feszültséggel villamosított Budapest–Hegyeshalom vonalra átkapcsolóval rendelkeztek.  Az évek folyamán a sorozat ren

MÁV M62 (628) sorozat.Szergej

A MÁV M62 sorozat a MÁV részére szállított legnagyobb darabszámú fővonali Co'Co' tengelyelrendezésű díze l -villamos mozdony sorozata. Beceneve „Szergej”. M62 jellegrajza és főbb méretei MÁV M62 228 és M62 230 pihen Ferencvárosban. Történet: Az M62-t a Vorosilovgrád-i mozdonygyár (ma: Luhanszki Mozdonygyár) fejlesztette ki a MÁV megrendelésére. Később a típust a Szovjetunióban és néhány más volt szocialista országban (Mongólia, Kuba, Lengyelország és Csehszlovákia) is üzembe állították. A sorozatot hazánkba 1965 és 1978 között szállították M62 001 és 270, széles nyomtávú változatban pedig M62 501 és 518 közötti pályaszámokkal. A hetvenes évek végén 3 db széles nyomtávú mozdonyt átalakítottak normál nyomtávolságúra, így a hagyományos M62 sorozat 001-töl 273-ig terjedt.A mozdonyt fővonali tehervonatok továbbítására tervezték. Motortípus: 14 D 40, 12 hengeres, kétütemű feltöltött 750 1/min maximális fordulatszámú dízelmotor. A dízelmotor külső gerjesztésű egy

MÁV V63 (630) sorozat

A MÁV  V63 sorozat a MÁV részére szállított legnagyobb teljesítményű magyar gyártmányú villamosmozdony-sorozat. Továbbá a MÁV 1047-es sorozat megérkezéséig a legerősebb sorozat volt. Beceneve „Gigant”. V63 003 tehervonattal Kőbánya felsőn 1989. 09.22-én. (Fotó: Martin Welzel) A nehéz tehervonatok és a nehezebb személyvonatok számára rendelte meg a MÁV a V63-as villamosmozdony-sorozatot. A már korábban kikísérletezett tirisztoros szabályzással az első mozdonyt, a V63 001 pályaszámút 1975-ben szállította a Ganz, majd egy évvel később a második prototípust, mely a V63 002 pályaszámot kapta. Mindkét mozdony még nyugati elektronikával rendelkezett. A 001 psz. prototípus gépbe SIEMENS gyártmányú, de amerikai WESTINGHOUSE.CO. által gyártott tirisztorokat tartalmazó főáramköri szabályozó-berendezés volt beszerelve, kísérleti célból. A 002. psz. gép a GANZ Villamossági Művek hasonló célú berendezésével készült, s ez a változat lett később a sorozatgyártású gépekbe szerelt