Üdvözlet!

Köszöntök minden ide tévedő látogatót! Remélem megtalálja amit keres, vagy más, érdekes témát! Kellemes nézelődést kívánok!

2012. január 26., csütörtök

ZSR 755 sorozatú mozdonya


ZSR  755 001-5




ZSR 755 001-5 Ruttkán a depóban


Évente egyszer a ruttkai vasúti kiállítás alkalmával előveszik a raktárból az egyetlen Szlovák ipar által gyártott gépet. A dízelmozdony 755 001-5 számozást viseli, amely a 753 055-ös gépből lett átépítve a túrócszentmártoni gépgyárban (Martinská mechatronika). Néhány információ a mozgalmasnak nem igazán mondható gépről, aminek beceneve lett: "Tatra Eagle" Tátrai sas.


Főbb adatok:

Szolgálati tömeg: 72 t
Gyártás éve: 1997
Gyártó(k): CKD Praha (eredeti mozdonyt), Martinská mechatronická, ZOS Zvolen
Nyomtáv: 1435 mm
Tengelyelrendezés: Bo' Bo'
Ütközők közötti hossz: 17 070 mm
Teljes szélesség: 2950 mm
Szélső tengelytáv: 11 400 mm
Forgóváz tengelytáv: 2400 mm
Új kerékátmérő: 1000 mm
Legkissebb pályaívsugár: 100 m

Dízelmotor típusa: 12 PA4-185 V
Dízelmotor teljesítménye: 1420 kW
Dízelmotor fordulatszáma: 1500 1/perc
Üzemanyagkészlet: 3500 l
Erőátvitel: elektromos (AC/DC)
Vontatómotorok száma/ típusa:  4 / TE 005E
Maximális vonóerő:  180 kN
Csavarkomresszor típusa: Atmos 180
Vonatfűtés:  elektromos (3kV AC)



Rövid leírás:
A mozdony eredeti főkeretére hosszabb kasznit kelett építeni, mint a korábbi volt és kiegészült még egyéb dekorációs elemekkel is. A forgóváz-főkeret kapcsolat új, gumirugós támokat kapott.
A mozdony mindkét végén vezetőállás található, közöttük a motortér. A főgépcsoport kétoldalán  folyosó van, amely átjárhatóságot biztosít a két vezetőfülke között.  A burkolat, vagyis a kaszni rácsos szerkezetű üvegszálas panelekből készült, így rozsdásodás mentes. A korábbitól eltérően aerodinamikusabb külsőt kapott.



A gép oldala (részlet)


A Csörgőkből már jól ismert Pielstick motor



A mozdony motorja a Francia licenc alapján Szlovákiában (is) gyártott tizenkét hengeres Pielstick 12 PA4-185 típus. Készült a ZTS TEES Martin gyárban (Túrócszentmárton). A dízelmotor rugalmas tengelykapcsolóval kapcsolódik a főgenerátorhoz,valamint a kisegítő generátorhoz. A generátotokat a Danubius Elektrik pozsonyi gyára készítette. Villamos erőátvitelű főgépcsoport váltó és egyenáramú. Elektrodinamikus féket is kapott a gép, amelynek fékteljesítménye: 1215 kW. A segédüzemhez tartozó berendezések: csavarkompresszor (tip: Atmos 180), dízelmotor hűtőventilátor, akkumulátor töltő, hűtővíz-szivattyú, gázolaj-szivattyú. A levegős fék  Dako rendszerű, (maradt az eredeti), de kiegészült a villamos fékkel. A forgóvázakban kettő-kettő villamos vontatómotor van a kerékpártengelyeken elhelyezve. Mozdony sebességérője: LT Metra AZD LS-90. A vezetőálláson megtalálhatóak az ellenörző eszközök. A mozdonyt felszerelték egy Woodward mikroprocesszoros diagnosztikai funkciókat ellátó ellenörző egységgel is.

A mozdony vezetőasztala


A dízelmotor egy részlete.



Színezés: az alváz, forgóvázak és az üzemanyagtartály középszürke. Az alváz feletti rész, a kaszni grafit fekete.
Világítás: homlok oldalon alul egy-egy fehér és egy-egy vörös fény. Felül két fehér reflektor van egymás mellett. A szélvédő alatt a holoklemez két szélén 3-3 egymás alatti kiegészítő fényforrások lettek kialakítva.
A dízelmozdony 1997-ben szerepelt a Brno-i nemzetközi vásáron, mint teljesen Szlovákia ipara által gyártott mozdony. 1998-ban Nyitrán elnyerte a nemzeti díjat a dizájn miatt.
Vasúti és politikai változások miatt a mozdonyt nem alkalmazták a forgalomban, helyette egy ruttkai raktárban tengeti  napjait jobb sorsra várva. Amikor a gyártását engedélyezték, az volt a fő koncepció, hogy belföldi alkatrészekből álljon össze a mozdony, és ne kelljen importálni egy alkatrész sem. Ezzel mintegy bizonyítván a nemrég Csehországtól elszakadt Szlovákia, hogy képes saját erőből előállítani ipari terméket.



 Az egyik főlégtartály


 Az egyik forgóváz (jó tulajdonsága, hogy csereszabatos más sorozatéval is)


 Segédüzem (hűtővíz keringető szivattyú)


Az üzemanyagtartállyal egybeépített akkumulátorláda


A géptér egyik folyosója






Forrás:
Ing. Jaromir Pernička et al. : SM - dízelmozdonyok CD, ZSSK, az ipar, M-Press Kft., 2009
Jaromir Bittner et al. : kis mozdonyok atlasz 2007-Gradis Csehország, 2006.
Személyes kiegészítés.
 Képek forrása: Vlaky.net és Zeleznicne.info

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése