Ugrás a fő tartalomra

ZSCS 746-os sorozat


ZSCS 746


ZSCS 746 001 Losonc 2009 07.21. (Vlaky.net)



 Egy vadonatúj mozdony 746 001-7, amelyet a ZOS Zvolen állított elő. Szerepelt a 2009-es brnói vásáron is. A 746-os mozdony sorozat egy négytengelyes, asszimetrikusan kialakított egy vezetőfülkés dízel-villamos mozdony. A vezetőfülke két oldalán egy rövidebb hátsó, és egy hosszabb első motorház található, az asszimetrikus elrendezésnek köszönhetően. Az első hosszabb motrorházban a főgépcsoport és a főüzemi berendezések találhatók, még a hátsó rövidebb motortérben a kiegészítő, vagyis a segédüzemi berendezések vannak felszerelve.

Főbb adatok:
Gyártó:   ZOS Zvolen
Gyártás kezdete: 2009  
Nyomtávolság:  1435 mm
Tengely elrendezés: Bo' Bo'
Önsúly:          66,5 t
Max. sebesség:  90 km/h
Ütközők közötti hossz: 13 820 mm
Szélső tengelytáv:  6700 mm
Forgóváz tengelytáv:  2400 mm
Dízelmotor típus:   Caterpillar 3508 B SCAC
Motorteljesítmény: 970 kW
Névleges fordulatszáma: 1800 1/perc
Teljes terhelésnél fogyasztás:  202,7g/ kWh
Erőátvitel: Villamos (AC/DC)


Egy félkész 746-os a ZOS-ban



Rövid leírás:
Az új 746-os sorozat a régebbi 742-es mozdonysorozat felújított/átépített változata. A Csehországból vásárolt selejtezés elött álló gépeket a ZSCS (Cargo Slovakia a.s.) vásárolta meg,hogy legyen olcsó és korszerű mozdonya. A régi 742-esekből csak az alvázat és a forgóvázakat használták fel újra, minden mást kidobtak. A vontatómotorokat felújították,melyek típusa: TE 005. A villamos erőátvitel váltakozó-egyenáramú (AC/DC). A forgóváz és a főkeret között elhagyták a régi kapcsolatot és új, gumirugós felfüggesztést alkalmaztak.



A mozdony forgóváza



A mozdonyba Caterpillar erőforrást építettek be, aminek teljesítménye: 1000 kW, fordulatszáma: 1800 1/perc (névleges). Rugalmas kapcsolattal a főgenerátorral van egy keretre építve. A generátor típusa:  1FC2 454-4 BO 92-Z , Teljesíténye: 810 kVA. (Ugyanez a főgépcsoport van a 736-os sorozatú mozdonyokban is). A mozdony Dako DK-GP fékrendszerrel van ellátva, ami kiegészül a villamos fékkel és az éberségi berendezéssel. A főlégtartályok a korábbitól eltérően a mozdony alvázára hosszirányban a két forgóváz között az üzemanyagtartály felett lett elhelyezve.






A fülkében a vezetőállások a menetirány szerinti jobb oldalon lettek kialakítva, átlósan. Ergonómikusan berendezett vezetőálások és állítható ülés, valaint kézmosó segíti a vezetőt a munkájában. A fülke légkondicionáló berendezéssel is el van látva, ami a tetőre van felszerelve, így a mennyezetre szerelve fúj be hűvös, vagy meleg levegőt. A vezetőasztalon kézreállóan lettek elhelyezve a kapcsolók és szabályzó joystic-ok. A vezetőfülkéből közvetlenül ki lehet jutni a motorház mellett kialakított járdákra a menetirány szerinti bal oldalon elhelyezett ajtókon keresztül.
A mozdonyt ellátták számítógépes vezérléssel is,melynek kijelzője, kezelőszerve a vezetőasztal bal oldalán lett elhelyezve. A Fülkében a hosszú motorház felöli oldalon van elhelyezve a dízelmotor vezérlő panel, amelyen van hidegindító nyomógomb a téli könnyebb beindításhoz, mérő órák,(hűtővíz hőfok, olajnyomás, stb), valamint diagnosztikai berendezés amely a motor üzemét felügyeli.
Világítás:  a mozdony elején alul egy-egy hagyományos fényszoró van, alattuk egy-egy LED-es fényszoró lett kialakítva. A Motorház tetején elöl középen egy darab halogén fényszoró van elhelyezve. A hagyományos két alsó fényszórót vörös fényre át lehet kapcsolni.
A mozdony elején kettő darab ütköző, kettő darab főlégtartály, és kettő darab fővezeték tömlő csatlakozás, valamint egy-egy  UIC 18 pólusú távvezérlési csatlásfej van elhelyezve. Mivel a mozdonyok eredetileg sem rendelkeztek vonatfűtő berendezéssel,és a megrendelő is a teher szállítmányozási vasút, így ezeken a mozdonyokon sem lett kialakítva ilyen berendezés.

ZSCS 746 002 eleje a rövid motorház felől. (Vlaky.net)


A mozdonyok jelenleg 16 darabos flottát alkotnak és mind Zólyomba van állomásítva, ahol a környező vonalakon tolatós tehervonatokat, kissebb tehervonatokat továbbítanak, valamint állomási tartalék-szolgálatot látnak el, de két mozdony szinkron üzeme esetén nagyobb tehervonatokkal Ruttkáig, vagy Kassáig is eljuthatnak.



A mozdony fülkéjének részlete




A mozdony motorvezérlő panele




A főlégtartály és a 4000 literes üzemanyagtartály





A fülkében elhelyezett kézmosó



ZSCS 746 003 Podrecany-nál tehervonattal (Vlaky.net)




ZSCS 746 003 Füleken 2010, 04.02-án. (Vlaky.net)



Forrás: Zeleznicne.info
Kiegészítette: atidas

.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

MÁV V43 (431, 432 és 433) sorozat

MÁV-Tr V43 1366-os Szilije gyorsvonattal érkezik a Keletibe (érdekesség, hogy csak ennek a gépnek vannak megfordított áramszedői) A MÁV V43 sorozat a Magyar Államvasutak részére szállított legnagyobb darabszámú villamosmozdony-sorozata. Jelenlegi sorozatszáma 431. vagy 432 (Papagáj/Fecske), 433 (Cirmos). A magyar ipar 1963-ban megvásárolta egy szilícium-egyenirányítós mozdony licencét a nyolc gyárat tömörítő „50 periódusú vasútvillamosítás fejlesztésére alakult nyugati munkaközösség”-től. Az első hét mozdonyt a licencadó munkaközösség készítette a németországi Essenben, a V43 1008 pályaszámú mozdony már Magyarországon, Budapesten készült. A mozdonyok villamos részét a Ganz Villamossági Gyár, járműszerkezeti részeit a Ganz–MÁVAG gyártotta. 1963 és 1982 között közel 400 mozdonyt állítottak üzembe. Érdekessége a sorozatnak, hogy az első mozdonyok az akkor még 16 kV feszültséggel villamosított Budapest–Hegyeshalom vonalra átkapcsolóval rendelkeztek.  Az évek folyamán a sorozat ren

MÁV M62 (628) sorozat.Szergej

A MÁV M62 sorozat a MÁV részére szállított legnagyobb darabszámú fővonali Co'Co' tengelyelrendezésű díze l -villamos mozdony sorozata. Beceneve „Szergej”. M62 jellegrajza és főbb méretei MÁV M62 228 és M62 230 pihen Ferencvárosban. Történet: Az M62-t a Vorosilovgrád-i mozdonygyár (ma: Luhanszki Mozdonygyár) fejlesztette ki a MÁV megrendelésére. Később a típust a Szovjetunióban és néhány más volt szocialista országban (Mongólia, Kuba, Lengyelország és Csehszlovákia) is üzembe állították. A sorozatot hazánkba 1965 és 1978 között szállították M62 001 és 270, széles nyomtávú változatban pedig M62 501 és 518 közötti pályaszámokkal. A hetvenes évek végén 3 db széles nyomtávú mozdonyt átalakítottak normál nyomtávolságúra, így a hagyományos M62 sorozat 001-töl 273-ig terjedt.A mozdonyt fővonali tehervonatok továbbítására tervezték. Motortípus: 14 D 40, 12 hengeres, kétütemű feltöltött 750 1/min maximális fordulatszámú dízelmotor. A dízelmotor külső gerjesztésű egy

MÁV V63 (630) sorozat

A MÁV  V63 sorozat a MÁV részére szállított legnagyobb teljesítményű magyar gyártmányú villamosmozdony-sorozat. Továbbá a MÁV 1047-es sorozat megérkezéséig a legerősebb sorozat volt. Beceneve „Gigant”. V63 003 tehervonattal Kőbánya felsőn 1989. 09.22-én. (Fotó: Martin Welzel) A nehéz tehervonatok és a nehezebb személyvonatok számára rendelte meg a MÁV a V63-as villamosmozdony-sorozatot. A már korábban kikísérletezett tirisztoros szabályzással az első mozdonyt, a V63 001 pályaszámút 1975-ben szállította a Ganz, majd egy évvel később a második prototípust, mely a V63 002 pályaszámot kapta. Mindkét mozdony még nyugati elektronikával rendelkezett. A 001 psz. prototípus gépbe SIEMENS gyártmányú, de amerikai WESTINGHOUSE.CO. által gyártott tirisztorokat tartalmazó főáramköri szabályozó-berendezés volt beszerelve, kísérleti célból. A 002. psz. gép a GANZ Villamossági Művek hasonló célú berendezésével készült, s ez a változat lett később a sorozatgyártású gépekbe szerelt