Üdvözlet!

Köszöntök minden ide tévedő látogatót! Remélem megtalálja amit keres, vagy más, érdekes témát! Kellemes nézelődést kívánok!

2011. október 14., péntek

Terepasztalom (H0)




Az alapszint torzított vágányrajza az eltérő áramkörök ábrázolásával.
Az átépítés részlegesen befejezve, így ez a rajz a korábbi állapotot mutatja.



A felső szint torzított vágányrajza






A terepasztal jelenlegi vágányrajzolata. A vonalak eltérő színei az eltérő
áramköröket is jelölik.





LEÍRÁS:

Ez egy analóg H0-ás terepasztal.
A terepasztal régi ún. 'kalap' vagy U profilú sínekből és  Fugerth váltókból épült 2001-ben. 306 x 180 x 60 cm a befoglaló mérete.
Az asztal alapszintjén a szélén hosszában a 6+2 vágányos állomás van (Cserhátszentandrás). Az állomáson az első vágány folytatásaként egy PFT telep is található. A plusz egy vágány az úgynevezett Posta-csonka. A hat vágányos állomás két átmenő fővágánya a 4. és a 5. vágány. Az állomáson öt peronos vonatfogadó vágány van: az első, a harmadik, a negyedik, az ötödik és a hatodik. A második tehervonatok fogadására, indítására és/vagy tárolásra használható. A harmadik vágánytól kezdve a hatodikig mindegyik vágány általános vonat fogadó és indító vágány.
A "posta-csonka" a tartalék mozdony álláshelye, valamint postakocsi tárolóhelye.
Az állomás 2014-ben kezdődő és 2017-ben befejezett átépítése során a 6. vágányból kivezetve egészen a kezdőpontnál található alagútkapuig egy csonkavágány épült ki szerelvények tárolása céljából.
A harmadik, negyedik, ötödik, hatodik vágányok betudják fogadni az M41+5 (4 tengelyes) személykocsis gyorsvonatot. Az első és második vágány M41+3 (4 tengelyes) személykocsis vonat befogadására képes.
Az állomás az átépítés után, még nem lett villamosan visszakötve a kapcsolópultra így a teljes átjárhatóság még nem lehetséges. Az állomás vágányzata most már nem az eredeti "U" profilú Piko vágányokból és a problémás Fuggerth váltókból épül fel, hanem Roco és Peco váltókból és vágányokból. A Pft telepnél található angol váltó Piko gyártmány egyedül. Az állomás két oldalán látható "húzentróger" megrendelésre készült "Váltógyártó" műhelyében.


Az állomásból mindkét végén kétvágányú fővonal folytatódik, ami körpályát képez. Ez külső illetve belső körből áll,mindkettő külön áramkörrel, illetve külön trafóval rendelkezik. Az állomásból kiindulva alagútban halad egészen az állomás másik végéig. A két vágány között a különböző betáplálás ellenére is biztosítva van az átjárhatóság. Ha a váltók a megfelelő állásban vannak és a két kör trafója is azonos állású, akkor a vonat áthaladhat az ellenkező vágányra, az ún. helytelen vágányra. Hátránya, hogy ilyen variációnál -a mellékvonalat kivéve- más vonat nem közlekedhet.

Az állomás kezdőpont felőli végén ágazik ki a mellékvonal. A kb 16 ezrelékes emelkedésű pályán egy megállóhely van, és egy állomás, ami egyben a végállomás is, mivel ún. fejállomás. A mellékvonal a két állomás között egy fektetett "S" betűt ír le. A kiinduló állomás után alagútban halad, majd a nagy acélhíd előtt bukkan ki az alagútból, egy őrház mellett. A híd után közvetlenül a megállóhely van, (Nagy Mulató hegy mh.) ami ívben fekszik és a peron végén már ott a fejállomás bejárati jelzője.

A felső állomás (Nógrádújhely) három vonatfogadó vágányból, és egy rakodó csonka vágányból áll. Az állomás végén a három vágány és a fűtőházi vágány egy vágányba egyesül és csonka vágányban, ütközőbakkal végződik.
Az első rakodó, vonatfogadó és indító peronos vágány. A második vonatfogadó és indító peronos vágány. A harmadik körüljáró vagy tároló vágány. A vágányok egy M41+3 Bhv kocsi befogadására alkalmasak.

A mellékvonalról közvetlenül be lehet járni a vontatási telephelyre, vagyis a fűtőházba.
Amely áll:
 -egy szénszerelőből,
-egy üzemanyagkútból,
-egy két állású mozdonyszínből
-valamint egy tároló vágányból.

A két állású mozdonyszín előtt található a híd-daru és a szerelőaknás vágányok.
A vontatási telephely elsősorban dízelmozdonyok üzemeltetésére van berendezve, de gőzmozdonyok is megfordulnak itt.
A telephelyen összesen 8-9 mozdonyt lehet tárolni. Az itt mozgó járműveket a mellékvonal trafójáról lehet irányítani. Ennek az a hátránya, hogy sem az állomáson, sem a mellékvonalon nem lehet semmilyen egyidejű mozgást végezni.
A terepasztal eredeti építője hagyott egy lehetőséget a mellékvonal folytatására, ugyanis  az állomás három vágánya egyesül és csonkavágányban ütközőbakkal lezárva végződik. Ez pontosan az asztal szélén van, így ha egy mondjuk modulasztalt kapcsolnánk hozzá, a szerelvények folytatni tudnák az útjukat.

Az asztalon közlekedő járművek, szerelvények:

A fővonalon:
M41-es mozdony teher, személy és gyorsvonattal;
M62-es mozdony teher vonattal;
Br41-es gőzmozdony tehervonattal;
ZSR 751-es mozdony tehervonattal;
ZSR 750-es mozdony személy és gyors vonattal;
ZSR 770-es mozdony tehervonattal,

A mellékvonalon:
M40-es mozdony személy és tehervonattal;
M41-es mozdony ingavonattal;
M42-es mozdony tehervonattal;
M44-es mozdony tolatós tehervonattal;
ZSR 750-es mozdony személyvonattal;
ZSR 751-es mozdony tehervonattal.

A vonalakon, de főleg a fővonalon előfordul "járatás" miatt villanygép is. Ez a szlovák vasút 350-es mozdonya, a 'Gorilla'.

A ZSR 750/753-as mozdonyai a Fuggerth váltók állítóművei miatt nem tudtak akadálymentesen közlekedni,mert a pályakotrójuk elakad, ezért a váltókat cserélnem kellett. Ezt az átépítés magában foglalta. Az egész "fő"állomást muszáj volt átépíteni, a könnyebb átjárhatóság miatt, hisz' az első és a második vágányról csak egyik irányba lehet a fővonalat elérni közvetlenül. Az ún. hózentróger ezen az asztalon is látható mindkét oldalon. A jelenlegi peron áthelyezésre került a harmadik és a negyedik vágányok közé. A negyedik és az ötödik vágányok között csak drótkerítés lesz és közelebb kerülnek egymáshoz a jelenleginél. E miatt a változás miatt lehetőség nyílik egy plusz peron beépítésére, de ez a hatodik vágány kitolását eredményezi, ezért az asztalt ezen a szakaszon kb 5 cm-rel toldani kell. Az áthelyezett hatodik vágány és az ötödik vágány közé, már befér egy új, hosszú peron, így -a korábbi háromhoz képest-  kettővel növelhető a személyvonatok fogadóvágánya.  A mellékvonalhoz is hozzá kellett nyúlni, igaz, kis mértékben. Itt egyelőre nem lett sem vágány, sem váltócsere, csak elő- és kijárati  jelzők lettek telepítve, valamint a későbbiekben teszek egy kísérletet a fűtőház elektromos függetlenítésére is, külön trafóval vezérelve. Folytatódik a részletek kidolgozása is. Figurák kihelyezése, stb.


Végül néhány kép a jelenlegi terepasztalról:






Korábbi panorámakép a kétszintes asztalról.






A kiállításon vendégségben volt egy Bzmot az asztalon. Itt éppen iszik :-)




Őrház a mellékvonal mentén. A pályaőr feladata az alagútbejárat
őrzése, nehogy illetéktelenek menjenek be oda.






Az ingavonat áthaladása a hídon toltvonati üzemben.






A fűtőház mellett áll a német vasút két Br41-ese.





A mellékvonali megállóhely egy másik fotón.






A mellékvonal végén egy fejállomás és egy fűtőház található.




A pályafenntartási telephely. A német marhavagon ideiglenesen van ott! :-)






A mellékvonali fejállomás madártávlatból




Természetesen itt is előfordulnak balesetek. Ez egy kiállításon történt.





A kivilágított Fő utca, az általam vásárolt lámpákkal. (saját beszerelés!)




Ha H0-ás emberek lennénk így látnánk a hegyről Cserhátszentandrás
állomását és a várost.



                         A "vendég" Bzmot útközben a mellékvonalon épp elhagyja a hidat.



Az egyik kiállításon amikor még nem az enyém volt.




M42-es rövid tehervonatával várakozik a második vágányon.




Átépítés közben Cserhátszentandrás állomás. Épp a "Posta-csonka" bontása zajlik.






M62 102 vontatja a 020-as Nohabot a fűtőházba, javításra.



.
 Megállóhely, híd, város, stb.



Az állomás átépítés közben.






 Terepasztal panoráma egy másik szögből fotózva vonatok nélkül.
Immár a múltat idézve.



 Hegy a terepasztalon. Előtérben az állomás és a megállóhely.



 Nagy Mulató hegy mh. és a hegyoldal.



 Az állomás átépítés egyik fázisa: elkészült a hatodik vágány áthelyezése, 
így már van hely az új peron kiépítésére (bal oldalon).



A 2017-ben teljesen befejezett átépítés. Jól látható, hogy az állomás 1-6 vágányaira
egyaránt be lehet járni a bejárat felől. Az új csonkavágány is látható.




 A terepasztal irányító pultja. Eredeti kivitel, még nem rajzoltam át
a valóságnak megfelelően, de úgyis az átépítés magában foglalja! :-)






atidas

2018.02. 12.

5 megjegyzés:

  1. Válaszok
    1. Köszönöm! Igyekszem szebbíteni! :)

      Törlés
  2. Mit keres ott háttérnek egy tengerparti poszter?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az már vagy 30 éve ott van a falon. Az egészet befedi, így ha veszem a fáradtságot, kimontírozom a képről, ahogy az egyiken látszik is....

      Törlés
  3. Mekkora helyet foglal ?
    Analóg vagy Digitális ?
    Egyszerre hány vonatot tudsz vezérelni rajta ?

    VálaszTörlés