Üdvözlet!

Köszöntök minden ide tévedő látogatót! Remélem megtalálja amit keres, vagy más, érdekes témát! Kellemes nézelődést kívánok!

2011. október 10., hétfő

Modellvasutam

Hála szüleimnek, és annak, hogy jó korban születtem, mára a hobbim lett az, amivel gyerekként játszottam. A modellvasút.
A '80-as évek majálisai mindig jó emlékekkel töltenek el és nem csak a körhinták miatt, hanem az árusoknál felfedezett PIKO játékvasút miatt is. Én mindig a gőzmozdonyos, H0-ás kezdőkészletet kaptam, pedig hogy vágytam a dízelmozdonyos, vagy az E69-es villanymozdonyos készletre. De hát az ember gyereke azzal játszott amit kapott.
Általános iskola utolsó évében sikerült egy jó üzletet kötni. Egyik osztálytársam felajánlotta a régi, padláson porosodó terepasztalát megvételre 5000 Ft-ért. Elsőre sokallottam,majd hetekig nem került szóba a dolog. Később Ő tett egy visszautasíthatatlan ajánlatot: 1500 Ft-ért odaadja az 1m X 2m-es körpályás H0-ás asztalt. Azon a héten el is mentem érte és hazahoztam, letakarítottam. Sajnos helyhiány miatt nálam is a padláson kötött ki. Rendszeresen jártam fel, és csinálgattam. Meglévő és új váltók segítségével hozzátoldottam egy 7 vágányos fejpályaudvart is.



Az első terepasztal vágányrajza eredeti állapotban.







AZ első terepasztal vágányrajza az átépítés után.




Pár évvel később, már középiskolás koromban, végre tudtam szerezni egy M41-est (Csörgőt)ami GySEV-es volt, de MÁV színekben. Anyám idegeire mentem, mire beadta a derekát és vett egyet karácsonyra. Így jutottam hozzá első, komolyabb mozdonyomhoz. Rövidesen jött egy másik ugyanilyen mozdony. Az évek során elcserélt, átadott, stb szerzeményekből egész jó kis jármű flotta alakult ki a régi NDK-s kocsikból és mozdonyokból.
Még a középiskolai éveimben esett meg az a dolog, amit azóta is bánok. Felszámoltam a modellvasúti állományomat az utolsó sínig. A dolgaimon két akkori osztálytársam osztozott, így a terepasztalom Salgótarján mellé egy kis faluba került, a két Csörgőmmel együtt. A maradék egy másik faluba vándorolt Hatvan mellé.
Amikor hamarosan jelentkezett valamiféle hiányérzet, akkor elkezdtem újra felépíteni azt ami ma is megvan. Első járművem egy H0-ás M42-es volt. Jöttek megint az elmaradhatatlan NDK-s PIKO tehervagonok és a kéttengelyes zöld személykocsik is. Egy évvel később lett még egy M42-es, de ettől anyagi okból meg kellett válnom. Viszont szépen szaporodtak az M41-esek is.
Amikor már dolgoztam, könnyeb volt járművet beszerezni, ekkor voltak a nagyléptékű gyarapodások. Ebben az időben már elkezdődött a minőségi járművek vásárlása, a régiek eladása.
Így eljutottam oda, hogy asztal nem volt, viszont a szekrényt lassan kinövik a járművek. Anyagi okból, de főleg a helyhiány miatt sokáig gondolni sem lehetett egy terepasztal megvételre. A középiskolás évek alatt tagja lettem a hatvani "Lisztes" klubnak, aminek a helységében tudtam építkezni ROCO anyagokból, de ez az asztal máig félkészen van. Közben megoldódott a helyhiány a "segíts magadon, az Isten is megsegít" mondás alapján. Az egyik szobát amit már nem használtunk -csak lomtárolásra- kitakarítottam, rendberaktam, és oda került a jelenlegi terepasztalom a maga 3,06m X 1.80m méretével.
Erre az aszalra úgy tettem szert, hogy a korábbi középiskolai osztálytársam vette meg attól aki csinálta, mert az hobbit váltott. Amikor elhoztuk egy-egy hatvani modellkiállításra, én mindíg szívesen irányítottam helyette. Jó is volt, mert a saját járműveim is futhattak rajta egy kicsit és ha volt hibájuk, az kiderült.
Történt nem is olyan régen, hogy sikerült tőle megvásárolnom a szóban forgó terepasztalt. Egy klubtársunk elfuvarozta hozzám. Ott összeállítottuk, beüzemeltük. Azután jöhetett a szórakozás: szép lassan felkerült az összes kocsim és mozdonyom az asztalra, míg nem mozdulni is alig lehetett rajta. A legnagyobb probléma a portalanítása. A nagy méretéből adódóan sok időt vesz igénybe, de megéri!


Végezetül a vontatójármű-állag:

E69 05
BR Class 08
Br41 1147
750 202
751 129
752 048, 070
753 053, 378
770 052
131 049/050
350 012, 015
M41 2105, 2122, 2123, 2137, 2144, 2155, 2170, 2210, 2213 
M42 001
M40 223
M44 507
M61 020
M62 075, 081, 085, 100, 102, 176
M63 004

Minden mozdonynak nyitottam egy szerviznaplót 2013. 01-től. Így nyomon lehet követni a változásokat. Javításokat, stb.

Teher és Személykocsik Kb 95 db.


A Vontatójárművek nagyobbik része képekben:




Az M41-es flotta. (Azóta bővítve)








Az általam épített szlovák motorkocsi próbaúton. 851 010.







131 049/050 ikervillany-mozdony








A két Gorillám (350 012 és 015)







M40 223 és M42 001



M62 105 és a fantázia festésű GySEV M41 003 a fűtőház előtt.
 
 


Domonkos András-féle M44 522 a legújabb beszerzés.
Új pályaszámot kap: M44 507.







A Búvárjaim. (nem ROCO!)







A Dízelflotta egyik része. (Azóta kissé átalakult).
A Szergej MÁV-os lett, a bordó/krém Bardotka új színezést kapott.






Vitrinben egy kiállításon 1




Vitrinben egy kiállításon 2




2011. 10.18.

2 megjegyzés: