Üdvözlet!

Köszöntök minden ide tévedő látogatót! Remélem megtalálja amit keres, vagy más, érdekes témát! Kellemes nézelődést kívánok!

2011. szeptember 19., hétfő

Szlovák vasút 362/363-as villamosmozdonya

362/363-as mozdonyok leírása:


Két tipusú villamos mozdony sorozat 362, illetve 363-as sorozatszámon. Ez egy négytengelyes mozdony amely két vezetõfülkébõl, a géptérbõl és az alvázból áll. A forgóvázak tengelyelrendezése: Bo'Bo'. Üzemelhet 3 kV DC, vagy 25 kV 50 Hz egyfázisú AC felsõvezetéki feszültségrõl. Olyan villamosított vonalakra tervezték, ahol a kétféle villamos rendszer között az akadálymentes átjárhatóság biztosítva van. A mozdonyokat univerzális feladatokra tervezték. A 362-es sorozatot nagyobb sebességre tették alkalmassá. A két áramrendszerű 363-as sorozat, a Skoda gyárban a 69E jelölést kapta.




ZSSK 363 107 pszú villamosmozdonya Hidasnémetiben


A mozdony teljesítménye 3060 KW 25 kv, 50 Hz és 3 kv DC esetén is. A vontatómotorokat mindkét áramnemben az impulzus átalakító táplálja. Áramátalakítók segítségével folyamatosan kontroll alatt tartva a feszültséget és a sebességet. A sebesség növelésekor a mozdonyon tapadás és üzembiztonság ellenõrzõ rendszerek, áramkörök lépnek mûködésbe. A beépített elektronikus csúszásgátló védelmet a külön gerjesztésû vontatómotorok kapcsolják be. A beszerelt négy vontatómotor hátsó felfüggesztésû, amely így képes a nagyobb nyomatékra. Mind a négy vontatómotor a forgóvázak középső kereszttartó gerendájára van felfüggesztve.










A 182 db-os 363-as sorozat utolsó darabjának a sebessége 140 km / h-ra lett felemelve,így az új sorozatjelölést kapott, amely a 362.001 lett. A 362 001-es mozdony 69r gyári jelölést kapott. Gyártási száma: 8629/1990. Megújították a vontatómotorokat, amelyek típusa: 1A1 FIR 4542. Így tudták elérni a 140 km / h sebességet. A többi 362 sorozatú mozdony 1999-ben és 2000-ben jött létre úgy, hogy a 363-as sorozatú mozdony felújításakor a 162-es sorozatú mozdonyokkal kicserélték a forgóvázakat, így lett 15 db (362.002-016) felújított nagysebességű új mozdonysorozat. A 162-es sorozatú mozdonyok, amelyek alá a 363-asok felújított forgóváza került, folytatólagosan a 163-as sorozatba számozták be (163.112-124).



Rad 362_____Rad 363______Rad 162______Rad 163
362 001-0
362 002-8---363 148-8----162 029-3----163 112-6
362 003-6...363 149-6....162 028-5....163 113-4
362 004-4...363 150-5....162 024-4....163 114-2
362 005-1...363 151-2....162 030-1....163 115-9
362 006-9...363 152-0....162 021-0....163 116-7
362 007-7...363 154-6....162 023-6....163 117-5
362 008-5...363 155-3....162 010-3....163 118-3
362 009-3...363 156-1....162 031-9....163 119-1
362 010-1...363 157-9
362 011-9...363 176-9....162 025-1....163 120-9
362 012-7...363 177-7....162 032-7....163 121-7
362 013-5...363 178-5....162 022-8....163 122-5
362 014-3...363 179-4....162 027-7....163 123-3
362 015-5...363 180-1....162 009-5....163 125-8
362 016-8...363 181-9....162 026-9....163 124-1


Rövid leírás:

Mechanikai rész:

A forgóvázak erõs acél gerendákból állnak amit kereszt tagok és vezetõ gerendák alkotnak, hegesztett kivitelben. A felfüggesztés csapágyas kivitelű alsó és felsõ csavarrugókkal. A felépítmény a fõkeretbõl a mozdonyszekrénybõl és a két vezetõfülkébõl áll. A vezetõfülkében a szélvédõ és az oldalsó ablakok lehetõvé teszik a kilátást ülõ vagy álló helyzetben. A mozdonyszekrény két oldala nem egyforma. A bal oldalon lettek kialakítva a szellõzõrácsok amiknek légszûrõ funkciójuk van. A jobb oldalon két-két kör alakú ablak lett kialakítva a fülke mögött a géptér elején és végén. A szellõzõrácsokon beömlõ levegõ a géptérben található egységek hűtésére szolgál. A géptér több részre van osztva. Az egyik rész a levehetõ tetõ a villamosfékellenállással. Az elsõ és a hátsó tetõ is levehetõ, a géptpérben található berendezések így könnyebben kivehetõk a karbantartáshoz, ha szükséges. A géptérbõl a tetõre létrával lehet kijutni. Mindkét vezetõállásból ajtó vezet a géptérbe, amely nyitott állapotban bekapcsolja azt a védelmet ami a mozdonyt feszültségmentesíti a géptérrel együtt. A középsõ tetõ alá van szerelve a vontatási transzformátor. A mozdony két kéttengelyes forgóvázában kaptak helyett a vontatómotorok. A forgóvázak feladata a hosszanti erõk továbbítása a királycsaptól. A nyomaték átvitele a vontatómotorról fogaskerékkel történik a hajtómure. A mozdony futómûvei acél kereszttartókkal vannak kapcsolatban egymással. A szekrény felfüggesztése csavarrugós, oldalsó és függõleges hidraulikus lengéscsillapítókkal. A kerékpár öntött küllõs kivitelû a kerékprofil az ORE szabványnak megfelelõ. Az új kerékpár 1250 mm átmérõjú és statikusan kiegyensúlyozott. Elektromos rész rövid leírása. A vezérlõ áramkörök lehetõvé teszik a mozdony teljesítményének leadását kézi és automatikus üzemmódban. Az elektronikus alkatrészek megtalállhatók a vezetõfülkékben, a géptérben.




ZSSK 362 009 pszú villanymozdonya Trencianska Teplá (Hőlak) állomáson





Elektromos rész:

A központi szabályozó egy része a fülkében található, amelynek tagja a központi vezérlés az automatikus csúszás elleni védelem és a szintén automatikus fordulatszám szabályozó. A mozdony 4 tengelyére szerelt motorok névleges feszültsége 1150 V és a rajtuk folyó áram 750 A. Két vontatómotor mindig sorba van kapcsolva és külön gerjesztés van rajta. Fed a két fázisú impulzus átalakító. A motorok külön gerjesztéséhez képest a soros motor egyszeruen gerjeszthetõ, elõnye a nagyobb sebesség és könnyen megválltoztatható az áram iránya bennük, így fékezésre is alkalmasak. Az állórész gerjesztésénél mind a négy motor sorba van kapcsolva és ezt egyetlen impulzus átalakító végzi. A teljesítmény szabályozást inverterek és mezõgyengítési pontok végzik. Az elektromos gerjesztõtekercsek megfordítják a vontatómotorok polarítását. A mozdony zökkenõmentes ellenõrzését a nyitó impulzus átalakító végzi. A DC rendszer feszültsége 3 KV ilyenkor a fõkapcsoló az egyenirányító alsó fele (USM), a töltõ és szürõ ellenállása (RN), a kondenzátor szűrõ folytója és a közvetlenül kapcsolódó vezérlõ inverter van bekapcsolva. Az AC rendszer 25 Kv 50 Hz-es feszültségét a transzformátor jutattja be a két egyenirányító hídba. A vezérlés lehet automatikus vagy kézi. A feszültség szabályozó a bemenõ jelet a kontroller pozíciójától kapja, a központi vezérlõ és csúszásgátló feladata a vezérlõ impulzusok és ki parancsok feldolgozása. A mozdony fõáramköreit impulzusok segítségével ellenõrzi a jeladó gerjesztõ pedig ellenõrzi a szabályozást ami manuális vagy automatikus. A központi vezrélõ és a csúszásvédelmi áramkörök együttes mûködése felügyeli a sebességet. A kézi vezérlést bekapcsolva a mozdonyvezetõ állítja be a vonóerõt. A mozdony kézi vezérlésû elektromos és pneumatikus fékkel van ellátva. Automata vezérlésre kapcsolva a fordulatszám -szabályozó állítja be a vonóerõt. A kontroller feldolgozza a parancsot és a megfelelõ sebesség eléréséhez beállítja a szükséges vonóerõt a fordulatszám-szabályozó segítségével, valamint a villamosfékezéshez szükséges erõt is meghatározza. A szabályozó vezérli a sebességet és a légféket is.
Indításkor a hátsó felfüggesztésû vontatómotorok miatt a nagyobb nyomaték a hátsó forgóvázakon van. A vontatómotorokat az elektrodinamikus fékkel lehet fékezni.






A főtranszformátor:

Az egyfázisú transzformátor magában foglalja a mozdony vontatási transzformátorát típusa (ELH 6363/48) és a közös induktor transzformátort típusa(CLVH 360-2b, CLV 1280-2). A mozdony vonatfûtésre alkalmas a transzformátor hűtése olajjal történik amit szivattyú keringet. Az olaj hűtõ és a szivattyú az oldalán található. A vontatási transzformátor olajtartálya hegesztett kivitelű mechanikailag erõs és ellenáll a menet közben fellépõ erõknek. A berendezések hűtésére transzformátor olajat használnak. Az olajhűtésen kívül a vontatómotorokat levegõvel hűtik. A transzformátor olaj áramlását két szivattyú biztosítja. A géptpérben található 4 simító fojtó és egy szűrõ-fojtó egység. A símító fojtók feladata a vontatómotorokhoz jutó áramban lévõ hullámok simítása. A szűrõ-fojtó szűrõ része védi az impulzus átalakítót DC felsõvezetéki hálózat esetén a külsõ betáplálás változásaitól. A hűtést a fõtranszformátornak a vontatási transzformátornak a vontatómotoroknak a fojtótekercseknek és az invertereknek a kintrõl beszívott levegõ biztosítja amit két axiális ventillátor végez. A mozdony képes a vonatfûtést 1,5 /3 KV, 50Hz vagy 3 KV DC feszültségen alkalmazni, attól függõen, hogy melyikre van szükség.






A segédüzem:

A segédüzemi berendezések két kompresszor és két ventillátor ezek az impulzus vezérelt segédberendezésekkel vannak kapcsolatban. Változó a bemeneti feszültség 3 Kv egy stabilizált feszültség 600 V DC, amelyek működtetnek 4 másodlagos impulzus átalakítót egy-egy motorhoz. A másodlagos átalakító V/100-440 600 használja a morgan diódákat visszajelzések nélkül. Két impulzus átalakító teszi lehetõvé a kompresszor biztonságos járását és elindulását. Két inverter pedig lehetõvé teszi a vontatómotor szellõzõk bekapcsolását a vontatómotorok hõmérsékletétõl ill. a külsõ hõmérséklettõl függõen. A szellõzõ motorok és a kompresszor motorok feszültsége 440V DC. Az elsõdleges átalakító kimeneti feszültsége 600V ezt az energia- átalakító használja az akkumulátorok töltésére és a légkondicionáló motorok közvetlen hajtására.






A fék:

A mozdony rendelkezik elektrodinamikus fékkel, pneumatikus fékkel, elektromosan vezérelt automatikus fékkel és kézifékkel. A pneumatikus és kézifék típusa Dako. A fékezést a fék egység biztosítja. Minden kerék fékezett. A fék egység áll a fékhengerekbõl, féktuskókból és egy olyan egységbõl ami meghatározza a kerék és a tuskó közötti távolságot, ez az önbeállító fék. A fékegységek az alvázon csatlakoznak egymáshoz. Fékezéskor a dugattyúból a kar kifelé mozdul aminek hatására a féktuskókat a kerékhez szorítja. Fékezéskor a mozdony légfékrendszere önálló működésű és együtt dolgozik az elektrodinamikus fékkel ami ellenállásról üzemel, így a két egység együtt biztosítja a megálláshoz szükséges fékerõt.






A mozdonyon a két vezetõfülkéből minden ellenõrzési, diagnosztikai, és irányítási eszköz egy számláló egységbe kerül. A szélvédõ ablakokon két fokozatú ablaktörlõ lapátok vannak amiket 24V feszültségû sorba kapcsolt ablaktörlõ motorok vezérelnek. Ezek a mozdony 48V akkumulátoráról kapják a feszültséget. A szélvédõn van mosó és olvasztó berendezés is. A fülkében található vízmelegítõ és hűtõszekrény is. A muszerfalon értelemszeruen világítás is kapcsolható. A fülkékben a kívánt hõmérsékletet a légkondicionáló berendezés biztosítja a rajta lévõ hűtõ kompresszor segítségével. A fűtést a fülkében futõelemek biztosítják. Az asztal és az ablakok alatt találhatók a fűtõellenállások,valamint a padló alatt kiegészítõ fűtõberendezések vannak. Mindkét oldalon a fülkében megtalálható a pneumatikus kürt és a légsíp. A légsíp gombbal működtethetõ, a kürtöket is kézzel vezérelhetõ kapcsolók muködtetik. A mozdony világítása halogén, tompított és távolsági fényszórók kapcsolásával változtatható. A jelzõfények fehér és vörös színűek, ennek kiválasztása kapcsolóval történik. A nyomkarima kenést egy elektropneumatikus berendezés végzi ami 15 Km/h felett automatikusan bekapcsol és 250m-ként fecskendez a karimára egy szorófej segítségével. Ennek a kenõanyaga zsír. A kerekek homokszórását elekrtopneumatikus szelepek végzik, melyek lábpedállal hozhatók működésbe. A mozdonyok színe: a szekrény kék (szilva) színű, sárga figyelmeztetõ színű a homlokon, ill. sárga (halvány sárga) sáv a frontokon és a szekrény oldalán .Az alváz galamb szürke. A kerékpár abroncsok fehér alapon piros csíkkal vannak összejelölve.




ZSSK 363 138 pszú villanymozdonya Zilina (Zsolna) depóban.





Fordította: Google-fordító. Átfogalmazta: Tapasztó Balázs és Kun Attila
Forrás: zeleznicne.info A fotók a forrásoldalról és Kun Attila gyűjteményéből valók.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése