Üdvözlet!

Köszöntök minden ide tévedő látogatót! Remélem megtalálja amit keres, vagy más, érdekes témát! Kellemes nézelődést kívánok!

2010. július 4., vasárnap

A szlovák vasút 850/851 sorozatú motorkocsija



A szlovák 850 sorozatú motorkocsi a személyszállításban vett részt. De gyártottak erősebb kivitelben is, ez a 851-es sorozat volt.Eredetileg gyorsvonatként üzemeltek volna, de személyvonatként is használták őket. A 850 és 851 sorozatú motorkocsik rendelkeznek poggyásztérrel, amelynek területe 9 m2. Ezek a motorkocsik 2006-óta nem közlekednek, ki vannak vonva a forgalomból. Jelenleg ZSR vasútvonalain csak a 850 018-as számú motorkocsi jár (varjú), aki minden áldott nap végigjárja a mérési szakaszokat. Rövid műszaki leírás és fényképek a motorkocsikról.



Műszaki leírása:

A motorkocsi alatt két forgóváz található, az egyik hajtással, a második csak futó. Ezeken az alváz van. Tengelyek tömörített acélból készültek. Ezen van elhelyezve a hajtott forgóvázon belül a tengely sebességváltó. A kerék tengely átmérője: 900 mm. Az alváz hegesztett,rács szerkezetű, hengerelt "I" profilú gerendákból áll. A két külső hosszanti gerendákat megszakítja az acélszerkezetű feljárók.Az egész alvázat megerősíti a járműszekrény, amely kellő szilárdságot ad a motorkocsinak. Elöl a járműben a poggyásztér mellett egy keretben, gumi ágyazású, ezáltal csendes dízelmotor van. A csomagtér alatt van egy keret a hidrodinamikus sebességváltónak és a kiegészítő gépeknek. Az alváz alatt van a keretre szerelt üzemanyag-tartály, amely szintén megerősített kivitelű, és egy akkumulátor láda. Az eredeti sorozat 850-es sorozatjelű motorkocsi volt, amelyekre könnyű szerkezetű hóekéket szereltek fel, de nem váltak be, ezért úgy döntöttek, hogy nem fogják felszerelni. A motorkocsik klasszikus felfüggesztéssel készültek. A járműszekrény az alvázra van hegesztve,így az alvázkeret és a kaszni alkot egy önhordó egységet. Ez a két oldalfalból, a két-két ajtóból, a homlokfalakból és a tetőből áll. Mindezen egységek fix acél profilok és lemezek. A motorkocsi két végén van kialakítva a vezetőállás. Baleset esetén a vezető védelmére menekülő nyílás van. A motorkocsi közepén a tetőszerkezeti tartók és szellőzőnyílások lettek elhelyezve, ezért lehet mondani, hogy csontváz-szerűen épül fel a tető. Mindkét végén a homlok felső részén egy előrenyúló öblös kialakítású elemben lettek elhelyezve a kürtök és a felső fényszóró lámpa. A homlok oldalon alul két oldalt az alsó fényszórók lettek elhelyezve. A motorkocsi "B" végén (ahol nincs motor) ott kialakításra került egy átjáró ajtó a homlok oldalon. Ez akkor jó megoldás, ha másik motorkocsi szinkron üzembe van kapcsolva és így a két jármű között biztosítva van az átjárás. Az utastérben az ülések műbőrborításúak rugalmasak. Úgynevezett páholyos elrendezésűek (2+2). Az ülések felett, azokkal párhuzamosan van elhelyezve az alumíniumból készült csomagtartó.







Mindkét prototípusban két szakasz van az utasok számára. Később, a válaszfalat eltávolították a sorozatgyártáskor, így egyrészű lett az utastér.Az ablakok osztottak, a felső rész lehúzható, és biztonsági üveget építettek be. Az ablakok alatt található az oldalfalra rögzített étkező asztalka. Alatta a lemezből készített szeméttároló edény van felszerelve. Az utastér világítása neoncsővel történik, mely armatúrákban üvegszálas burkolattal van ellátva.
A vezetőálláson egy-egy lehajtható ülés van a vezető számára. A vezetőálláson és az utastérben egyaránt PVC padlóburkolat van. A vezetőállás szélvédő üvegei íveltek a vezetőfülke oldalától kiindulva középig terjed, mindkét oldalon.Belül napellenző roló, kívül pneumatikus ablaktörlő van felszerelve. Ezen felül, az utas ablakok részben az oldalfalak és a két nagy fix ablak azonos motortér ablakával.Az ablakok az utastérben 1200 mm széles és a WC ablak szélessége 700 mm és a tetején szellőző nyílás van. Az oldalsó vezető ablak szélessége 522 mm és le lehet húzni.Minden más ablak szélessége 860 mm. Az oldalfalak és a tető hő-és hangszigetelőek. Beltéri fal-és mennyezeti bélés impregnált farostlemez, amelyben elhelyezték a világítótesteket.A WC-helyiség falait fa léccel borították be. A csomagtér tágas, terhelhetősége 1000 kg, amelyben fa padló van lerakva. A csomagtérben osztott részében az elektromos kapcsolótáblát és a tűzoltó készüléket találjuk. A poggyásztér padlóján van egy nyílás kialakítva, hogy könnyen hozzá lehessen férni a hidrodinamikus kiegészítő berendezésekhez.A WC fülkében a WC-csésze, kis mosdó, tükör és fogas található.Az öblítőtartály térfogata 250 liter.
A motorkocsiban kettő WC található,egyik az utastér elején, a másik a végén lett elhelyezve. A bejáró ajtókon van reteszelési lehetőség, ami belülről kezelhető, kívülre mutatja a szabad, illetve a foglalt jelzést.A poggyász szakasz külső ajtajai merev szárnyúak. A külső ajtók dupla zárasak, kívülről is nyithatók. A jármű elején, a vezetőfülke felől a hajtómű és a poggyász szakasz között tolóajtó van beépítve. A géptér és a vezetőfülke között egységes fém ajtó van hangszigeteléssel.Két motorkocsi összekapcsolása esetén egy átjáró rámpát lehet összenyitni, amely a motorkocsi mindkét végén lehetséges. Az átjárók elemei acéllemezből készültek. Minden ajtó acél idomokból készült, és hőszigeteléssel van ellátva.
A fűtés az utas-részben, a vezetőfülkében, a poggyász szakaszban, és a WC-ben, forró vízzel kényszer keringetve. A fűtési rendszer szolgálja: a tüzelőanyag-újrahevítő hajtómotor, a hőkezelési víztartály, és a fűtési levegő szellőzést.
A fűtési visszatérő hűtőfolyadék a dízelmotor hűtőrendszerébe tér vissza. melegedett kissé a fagyok forró vízben egység. Ha a motorkocsi télen hosszabb időre le van állítva egy fűtési aggregátor segítségével fel lehet melegíteni a motor hűtővíz körét, ezáltal könnyebb a motor indítása, zord időjárás esetén. A fűtési aggregát típusa VA20. Az aggregátor üzemanyagtartály-kapacitása 80 liter, Tartályban gázolaj esetében az összesített mennyisége 80 liter.A 851-es sorozatnál nagyobb keresztmetszetű a fűtési csőrendszer és a hőcserélő. A fűtőtest az utas részben, és a WC-ben található, az oldalfal mentén, alul. A szellőzőn keresztül áramló levegőt a hőcserélőn át szívják, ezáltal a nyári évszakban amikor nem kell az utasteret fűteni, így hűtik le a dízelmotor hűtőfolyadékát. A hűtővíz mennyiségét a fűtési szezonban különböző hőmérsékleten ki lehet egészíteni. A víztartály a motorkocsi tetején van elhelyezve. Minden fűtési szezon után le kell zárni a szelepeket, hogy az utastérben ne keringjen a motorhűtő folyadék.Két lépcsős kényszer szellőztetés van üzemben a nyári időszakban. A szellőztető berendezés a tetőn található. Szellőzőnek külső és belső része van, ahol beszívja a hűtőlevegőt.A beszívott levegő által vezérelt elektromágneses szelep, egy termosztátot vezérel. A termosztát a tető szellőző-zsaluk mozgatását vezérli a hűtőközeg hőmérsékletének függvényében.
A lamellák között beáramló külső levegőt a géptér külső ablaka fölé pozícionálták. A szellőztető berendezés teljesítménye: 4000 m 3 / óra. A szellőztető berendezés egyúttal hajtja a forgó két fázisú átalakítót, amely = 110V/220V, 50 Hz feszültséget produkál.
Az utas szakasz tizenkét 25 W-os kompakt fénycsövekkel, és tizenegy (125V/15W) vészvilágítással van ellátva. A beszállási területek két, egy-egy 20W-os fénycsővel vannak megvilágítva. A poggyásztérben, három, egyenként 25W-os fénycső világítás van. A lépcsőket megvilágító lámpa 25W teljesítményű. A WC helységben, a tükör felett két 25W-os izzó van. A gépteret négy, egyenként 40W teljesítményú izzó világítja meg. A jelzőlámpák két 40 W-os izzóval, az egyik előtt helyezkedik el a vörös szűrő, amely a végzár lámpa is egyben.A jelző lámpák fényeit a kapcsolókkal lehet változtatni. A reflektor lámpa 110V/500W teljesítményű. Csak a homloklámpa van reflektorfényre kialakítva. A két alsó lámpa csak jelzőfényt ad.A motorkocsi saját akkumulátor-töltő generátora 150 Ah teljesítményű, SD 6003L típusú. Ékszíj hajtású. A kétfázisú forgó átalakító és szabályozó típusa: RGD 221.

A dízel motor az első vezetőállás és a poggyásztér között van elhelyezve. Daruval való hozzáférés dízelmotorhoz keret segítségével és egy szerelőkocsival lehetséges. Olajteknő és a hűtőbordák a motortérben a padlón található. Hozzáférés a motor két oldalához hátulról és felülről lehetséges. A két hűtő egység dízelmotor felett a mennyezetre, és a tetőre lett szerelve. A hűtőventilátorok villamos motorral hajtottak. A vonóerőt a dízelmotor, hidrodinamikai sebességváltó, tengely- sebességváltó kiegészítő berendezések szolgáltatják. A motorkocsikon különböző típusú dízelmotorokat használtak. A prototípus 850 001 (M 286 001)-nál használták a K 12 V 170 DR (700 LE) típusú motort, és a másik prototípusnál 850 002 (M 286 002) egy erősebb motort próbáltak ki KS 12 V 170 DR (800 LE). A sorozatgyártásban a 850 003-tól kezdve a beépített motor KS 12 V 170 DR (700 LE) típus volt. Később a 851-es (M286,1) sorozatú motorkocsikba a KS 12 V 170 DR (800 LE) változat lett beépítve. Tehát a 850-es sorozatba a 700 LE, míg a 851-es sorozatba a 800 LE változat lett beszerelve. A motor típusjelölésének jelentése: (12)a hengerek száma, "V" az elrendezése,(170) henger átmérője 170 mm. A motort úgy tervezték,hogy vasúti szolgálatra alkalmas legyen. A 800 LE-s motor teljesítménye a turbófeltöltő jobb égési levegő töltőlevegő szolgáltatásának köszönhető, amely lehetővé teszi a nagyobb motor teljesítményt. A 850-es sorozatnál használják a H 650 M típusú sebességváltót. A 851-es sorozatú motorkocsiknál a nagyobb teljesítmény miatt egy erősebb sebességváltót építettek be, melynek típusjelölése: H 750 M. Mindkettő hasonló szerkezetű. Lehetővé teszik megnövelt sebesség esetén is a megbízható fokozatváltást.A bemeneti tengelynél fokozott a hűtés. A folyamatos kenést híg olaj biztosítja, amelyben a tengely fogaskerék és az első vontatási fogaskerekek is vannak. Ezek két tengelyen helyezkednek el. A hajtómú meghajt egy dinamót is, melynek típusa: SD L 6001. A prototípus motorkocsiknál használt dinamó egy másik típusú (NGM Dinamó SD 6001 L),négy fő és négy kiegészítő pólusokkal. Vezeték nélküli akkumulátorok a két padló alatti szekrényekben találhatók. A 850-es sorozatnál eredetileg alkáli elemeket NiFe - H115 használtak. Ezek helyébe később NKS 150 típusú akkumulátorok kerültek. A motorkocsi automatikus fékrendszerrel lett ellátva, amely DAKO rendszerű és utasvészfékkel van kiegészítve.

Forrás:www.zeleznicne.info

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése